Innovation

Analys: Därför är årets julklapp i praktiken bara en fleecetröja

Årets julklapp 2018 är det återvunna plagget, enligt analysföretaget HUI Research. Foto: HUI Research/Pressbild
H&M:s stiftelse utvecklar nya sätt att återvinna bomulls- och polyesterblandningar. Foto: H&M Foundation
Svenska Renewcell återvinner och regenererar bomullsfibrer. Foto: Jörgen Appelgren
Renewcell tillverkade för några år sedan en klänning av återvunna textilfibrer från gamla jeans.

Hållbart mode är en växande trend och därför ligger Årets julklapp rätt i tiden. Men i praktiken blir klappen bara en fleecetröja, skriver Ny Tekniks innovationsreporter Ania Obminska.

Publicerad

Många hade tippat att den smarta högtalaren skulle utses till Årets julklapp 2018. Affärstidningen Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun gick så långt att han i november offentligt lovade att krypa naken mellan sin redaktion och baren Riche om det inte blev så.

Men analysföretaget HUI Research, ägt av branschorganisationen Svensk Handel, valde inte ens en teknisk pryl den här gången. I stället blev det återvunna plagg.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här