Nu stärker EU sin makt över biltillverkarna

2018-04-20 14:15  
Foto: Robert Jack

I kölvattnet av dieselskandalen har EU nu skaffat sig en ökad kontroll över bilföretagen. Den nya lagstiftningen innebär bland annat att tillverkare kan få böta 30.000 euro per felaktig bil.

Dieselskandalen inleddes med att myndigheter i USA upptäckte att Volkswagen hade installerat programvara som kände av när bilen utsattes för utsläppsprov – och då kompenserade för detta. Fusket har kostat Europas bilindustri enorma summor, och EU-kommissionen har uppenbarligen skakats om av debaclet. På torsdagen godkände parlamentet i Strasbourg en ny lag som ger EU mycket större makt över bilindustrin.

Läs mer: Forskarnas uppfinning kan rädda dieseln

Redan förra året införde unionen en förbättring av utsläppstesterna. Dels med Real Driving Emissions Test, för utvärdering under verkliga körförhållanden – samt det förbättrade laboratorietestet World Harmonised Light Vehicle Test. Nu ska en rad åtgärder täppa till de sista kryphålen, och producenternas misstag kan bli riktigt dyra. Enligt Autonews innebär den nya lagen bland annat att EU-kommissionen kan bötfälla tillverkare med upp till 30.000 euro för varje bil som inte lever upp till regelverket.

Läs mer: Biljättarnas kritik: Nya EU-testet stoppar flera bilmodeller

Nu kommer enskilda länder få möjligheten att beordra en återkallelse på grund av miljö- eller säkerhetsskäl, detta även om bilen har blivit godkänd i ett annat EU-land. Kommissionen kan också kräva att få göra för-tester av fordon samt granska de myndigheter som godkänner bilarna i medlemsländerna. Till detta tvingas tillverkarna att lämna ifrån sig ett mjukvaruprotokoll som säkerställer att man inte har den typ av fuskprogram som låg bakom dieselskandalen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt