Krönikor

”Berget av elbilsbatterier växer”

Johan Kristensson, reporter på Ny Teknik Foto: Jörgen Appelgren, Pontus Lundahl / TT

KRÖNIKA. Känslan jag får är som inför ett byggprojekt hemma: det är roligare att plocka fram alla saker som behövs än att städa undan efteråt, skriver Ny Tekniks fordonsexpert Johan Kristensson.

Publicerad

Om elbilarna slår igenom på det sätt som många hoppas på kommer det innebära ohyggliga mängder begagnade batterier. Frågan hur de ska återvinnas måste lösas.

Prognoserna för hur stor del av bilflottan som måste vara elektrifierad för att världen ska leva upp till sina beslutade utsläppskrav varierar. Christan Berggren, professor vid Linköpings universitet, och Per Kågeson, författare och miljödebattör, menade i en rapport från september i fjol att hälften av alla nysålda bilar i Europa måste vara laddbara år 2030 (fyra miljoner rena batteribilar med ett batteri på 50 kWh och lika många laddhybrider med ett batteri på 10 kWh).

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här