Karriär
KTH-ingenjörer erövrar världen

Kosmetikaföretag i Tokyo, cancersjukhus i Ghana. KTH vill visa att en ingenjör kan få spännande jobb överallt.
Att påverka fördomarna om den typiska ingenjören är inte det lättaste. Inte för att Annifrid Pålsson vill påstå att Youtube-filmerna om KTH-alumnernas häftiga karriärer är orsaken till höstens goda söksiffror.
– Men kanske har de åstadkommit någon liten attitydförändring, säger Annifrid Pålsson, ansvarig för studentrekrytering på KTH.
Johan Helander och Erik Otterman på reklambyrån Familjen Pangea, som jobbar åt KTH, gav sig ut i världen i våras och filmade när Parisa Amini från Nöjesguiden intervjuar KTH-alumner med spännande jobb.
En av dem, Anton Frise, jobbar med marknadsföring för skönhetsmärket Kanebo i Tokyo.
Vad är vitsen med att visa upp en ingenjör som inte jobbar som ingenjör?
– Det visar den enorma bredden i ingenjörsyrket, att det finns så mycket mer än vad som ofta är den mer traditionella synen på ingenjörsrollen inom områden som fordonsindustrin eller systemutveckling, säger Annifrid Pålsson.
KTH jobbar alltmer med digital kommunikation för att
nå ut till sin primära mål-grupp, akademiskt ambitiösa 18–28-åringar. Det är två år sedan lärosätet senast hade någon vanlig annonskampanj ”på stan”.
– Vi vill att det ska vara kommunikation och dialog hellre än information, det kan de få i kurskatalogerna, säger Annifrid Pålsson.
Här spelar studentbloggarna på KTH:s hemsida en viktig roll. KTH har gjort en undersökning av genomslaget. Den visar att 35 procent av dem som har tagit del av bloggarna har blivit mer intresserade av att plugga på KTH.