FARKOST

Nya svenska isbrytarna först i världen att drivas av metanol

Så här ska Sveriges nya isbrytare se ut.

Nu står det klart att de båda nya svenska isbrytarna kommer att drivas av fossilfri diesel och metanol – en teknik som ännu inte är kommersiellt tillgänglig. Men Dan Broström på Sjöfartsverket är övertygad om att det bara är en tidsfråga.

Publicerad Uppdaterad

De fem svenska statsisbrytarna är på dekis och Sjöfartsverket har länge påtalat behovet av att börja byta ut dem. Värst är det för Atle, Frej och Ymer som alla är kring 50 år gamla.

Efter att bland annat bolagen bakom de stora industrisatsningarna i norr ställt krav på fortsatt isbrytningsförmåga beslutade den förra regeringen i somras att finansiera två nya isbrytare om 3,4 miljarder kronor i den långsiktiga nationella infrastrukturplanen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här