Innovation

Ny tung ai-milstolpe för Deepmind: bäst på spelet Starcraft

Medarbetare på Deepmind arbetar med ai-systemet Alphastar. Foto: Deepmind
Deepminds vd, Demis Hassabis (till vänster), och hans kolleger reagerar när Alphastar vinner en match i Starcraft. Bilden är tagen i december 2018.
Starcraft II. Foto: Blizzard

Först spöade de världsmästaren i det svåra brädspelet Go. Nu har de bemästrat det ännu svårare spelet Starcraft II. Och Deepmind tror att deras nya ai kan lösa problem i den verkliga världen.

Publicerad

Spelet Starcraft II har beskrivits som schack utan betänketid, där spelaren dessutom inte kan se hela brädet. Det tillhör genren realtidsstrategi och är känt som ett av de mest populära e-sportspelen någonsin. För att nå Grandmaster-nivå – alltså den yttersta världseliten – krävs att man mer eller mindre ägnar hela sitt liv åt att träna upp sina förmågor.

Spelets oerhörda komplexitet har gjort det till en populär utmaning för forskare inom artificiell intelligens.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här