När professor James Tour byggde sin första bil hade han kolbollar (C60) som hjul. I en senare modell lät han ett soldrivet skovelhjul stå för framdrivningen.
Tyvärr sög kolbollshjulen upp så mycket ljusenergi att det knappt blev över något för att driva motorn. James Tour bytte då kolbollshjulen mot hjul av carboran (molekyler av kol och bor) som är lättare att tillverka samtidigt som det låter ljuset vara ifred. Och därmed kan nanobilen ta sig fram i rumstemperatur.
Den nya modellen har tillverkats i olika versioner, bland annat en serie nanolastbilar och arbetsredskap i nanoformat.
Det allra senaste är att nanobilarna försetts med varselljus i form av en fluorescerande molekyl. På så sätt går det att följa bilens framfart på nanovägarna genom ett vanligt ljusmikroskop.
Genom mikroskopet kan man se fordonen fara fram med hela 4,1 nanometer i sekunden.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.