INNOVATION
Husqvarnas batteriframtid: Motorsågar är fortfarande en utmaning
Drygt tio år har gått sedan Husqvarna lanserade sina första batteriverktyg. Björn Trotzig, med ansvar för vilka batterier bolaget satsar på, följer utvecklingen av nya kemier noga – och är övertygad om att även motorsågarna i skogsbruket kommer att elektrifieras framöver.
För ett bolag grundat 1689 är tio år inte särskilt lång tid. Men samtidigt har Husqvarna gjort en omfattande batteriresa under det senaste decenniet.
Små förbränningsmotorer har utgjort basen i företagets trädgårds- och skogsmaskiner under årtionden. Den inledningsvis försiktiga satsningen på batteriteknik 2012 mynnade i oktober 2022 ut i ett styrelsebeslut om en strategisk omvandling av hela bolaget.
Till 2025 kommer företagets årliga investering i bland annat robotgräsklippare och batteriteknik att nå 400 miljoner kronor. 2026 ska två tredjedelar av de motoriserade produkter som Husqvarna säljer vara elektrifierade, jämfört med 34 procent 2022. Samtidigt ska cirka 1 000 av bolagets drygt 14 000 anställda sägas upp, de flesta med koppling till skiftet från förbränningsmotor till batterier.
18, 36 och 94 V batterier
Som chef för produktledning av batterier och laddare har Björn Trotzig en nyckelroll inom Husqvarnas omställning. Hans avdelning ansvarar för portföljen, budgeten och lönsamheten samt bestämmer vilka projekt som ska utföras.
Husqvarna har batterier med 18, 36 och 94 volts spänning. Det finns inga planer på att gå högre i nuläget.
– Nej, inte för handhållna verktyg. Vi har täckt in alla våra segment, från enkel konsumentanvändning till proffs. Andra tillverkare har liknande spännvidd, säger Björn Trotzig till Ny Teknik.
Vilka maskiner och användningsområden är batteritekniken inte tillräcklig för idag?
– Det går till exempel inte ut så många batterier till det manuella skogsbruket. Effekt- och energitäthet är inte tillräcklig, motorsågarna blir för tunga, säger Björn Trotzig, men betonar att även skogsbruket kommer att elektrifieras förr eller senare.
Husqvarna har elektriska lövblåsar som motsvarar vad en lövblås med 50 kubikcentimeters förbränningsmotor presterar. Att nå upp till vad de största maskinerna kring 70–80 kubik klarar av är mer utmanande, säger han.
Bolaget använder endast cylindriska battericeller, från en handfull tillverkare som LG, Panasonic och Samsung men även kinesiska.
–De kinesiska leverantörerna har bra celler. De är väldigt duktiga, säger Björn Trotzig.
Har börjat med nytt batteriformat
Vid starten 2012 var det endast batterier med formfaktorn 18650 men för tre fyra år sedan började Husqvarna även att använda sig av 21700. 21 anger diametern i mm, 700 höjden i tiondels mm.
– De har sina respektive för- och nackdelar och kommer att leva vidare parallellt. Däremot kommer en större andel framöver att vara 21700, det är formatet som växer och får mest utvecklingsresurser, säger han.
Husqvarna håller ögonen på andra format än cylindriska, till exempel påsceller. Som Ny Tekniks kartläggning av batteriverktyg visade är Dewalt den enda tillverkaren som använder sig av det cellformatet.
– Cylindriska celler är helt dominerande och kommer att fortsätta att vara det. Men vi kommer eventuellt att använda påsceller i vissa applikationer. Det finns fall när man vill gå upp i effekttäthet på bekostnad av energitäthet, då kan påsceller vara bra. Nackdelen är om man belastar dem hårt. När de väl blir varma så tar det lång tid att kyla ner dem. Det finns för- och nackdelar som man måste balansera, säger Björn Trotzig.
NCM och NCA
Gällande cellkemi är det främst NCM (med katod av nickel, kobolt och mangan) som gäller, men även NCA (med katod av nickel, kobolt och aluminium). Den billigare men mindre energitäta litiumjärnfosfatkemin (LFP) använder Husqvarna inte alls.
– LFP är en jättebra kemi, men inte för handhållna maskiner eftersom energitätheten är för låg. Den passar bättre inom fordonsindustrin, säger han.
Som en av få verktygstillverkare har Husqvarna utvecklat aktiv kylning av batteriet. Effektkrävande maskiner som motorsågar och lövblåsar genererar ett luftflöde som blåser genom batteriet.
– Det är en av anledningarna till att vi ligger i framkant vad gäller effekttäthet. Vikten är en av de viktigaste egenskaperna för att göra elmotorsågar likvärdiga med bensinsågar.
Vilka batteritekniker ser ni runt hörnet?
– Vi följer utvecklingen av det som inte är traditionella litiumjonbatterier, som fastfaselektrolyt och kiselanoder. Men det är svårt att säga vad som kommer att gå in i vår industri. Mycket av utvecklingen är inriktad mot fordon. Jag tror och är rätt säker på att den traditionella litiumjontekniken kommer att vara dominant inom vår industri inom den närmaste tioårsperioden. Batterierna kommer fortsätta att förbättras inkrementellt. Vi kommer inte att se samma utveckling som 2012–2022. Men händer det något så har vi koll, säger Björn Trotzig.
Power for All Alliance
Husqvarna ingår sedan 2022 i batterialliansen Power for All Alliance, grundad av Bosch 2020. Tanken är att samma 18-voltsbatterier ska kunna användas till maskiner från olika tillverkare. I januari ökade Bosch sin ägarandel i Husqvarna till 12 procent, på ett sätt som väckte stor uppståndelse i affärspressen.
Husqvarnas huvudägare Investor och Lundbergs förnekade att de var delaktiga i affären, rapporterar Dagens Industri. Bosch motiverade köpet med att det är ett steg i att stärka batterialliansen. Sedan dess har Husqvarna lanserat produktserien Aspire, med maskiner som är kompatibla med Power for All-batterier.
Hur kommer Boschs ökade ägarandel i Husqvarna att påverka er batteriverksamhet framöver?
– Det väljer jag att inte kommentera. Det skulle bara bli ren spekulation, säger Björn Trotzig.
Utöver själva batterierna fokuserar Husqvarna mycket på laddningslösningar för professionella användare.
– Ett exempel är att vi släpper batterier uppkopplade med blåtand, med ett system för fleet management som gör att du kan ha koll på dina batterier. Vad de har för laddstatus och om de befinner sig i sin depå, till exempel. Det är bland annat viktigt i stora städer i Europa, där en enda kund kan ha flera hundra batterier att hantera, säger Björn Trotzig.