Innovation

Batterierna klarar snabbladdning bättre med forskarnas algoritm

Foto: Lab/UCR

I forskarnas test blev de konventionellt snabbladdade batterierna otjänliga för fordon efter 25 cykler. Men universitetet har utvecklat en algoritm som gör processen mer skonsam.

Publicerad

Batteridrivna bilmodeller börjar leverera den räckvidd som krävs för att de ska fylla samma behov som bensin- eller dieselfordon. Ett hinder för att vinna över traditionalisterna är väntetiderna vid laddstolpen, och i dag jobbar alla för att förbättra batterierna på det området.

Snabbladdning innebär dock höga temperaturer och hög resistans, motstånd, vilket sliter på batteriet från att sänka lagringskapaciteten till mer dramatiska förlopp som sprickbildning och läckage.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här