Innovation

Akustikforskare lånar teknik från spelvärlden

Arne Nykänen, biträdande professor inom teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet. Foto: Richard Renberg

Nu arbetar LTU på ett verktyg som låter beslutsfattare uppleva rummets akustik i en virtuell 3d-miljö – innan det är byggt.

Publicerad

Hur påverkas byggnadens akustik av materialval, omgivning och arkitektur? Det behövs bättre verktyg för att i förväg kunna förstå hur ljudet kommer upplevas. Nu arbetar forskare vid Luleå tekniska universitet med ett nytt projekt kring att utveckla ljud för virtuella 3d-miljöer. Målsättningen är att de som fattar besluten ska kunna höra hur ett rum låter innan det finns.

– Akustikvärlden har beräkningsmodeller för ljudtransmission och så vidare. Ofta är det svårt för beslutsfattare och lekmän att förstå de här siffrorna där man räknar fram ljudtrycksnivåer i byggnaden, eller för ljud i utomhusmiljöer. Till och med akustiker kan ha svårt att förstå hur ljudet kommer att upplevas bara baserat på siffrorna, säger projektledaren Arne Nykänen, biträdande professor inom teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här