Hållbar industri
Volvos bussar ska sluta pysa
Marianne Nilsson och Kjell Hermansson finslipar elektroniken i bussdörren. Foto Lars Ardarve
Om ett år ska Volvo kunna visa upp en buss utan pys i dörren. Pneumatiken som öppnar och stänger dörrarna ska vara ersatt av tyst, säker och energisnål elektromekanik.
ett hörn av monteringshallen på SKF Actuators i Göteborg arbetar konstruktörer från SKF tillsammans med programmerare från Volvo för att göra om den första prototypen av bussdörren till en väl fungerande och ekonomiskt lönsam produkt.
- Vi har visat att tekniken fungerar, och nu ska vi skala bort all onödig elektronik så att strömförbrukningen blir minimal, säger Richard Klausen, vd på SKF Actuators.
Några månader har de på sig, redan i höst måste tekniken kunna testas för att finnas på marknaden om ett år.
Dörren stängs inte bara tyst, utan också försiktigt. I kanten finns en klämlist, om något är i vägen så upptäcker föraren det. Är allt som det ska, så drar ställdonen till dörren en extra gång så det blir alldeles tätt.
- Den automatiken finns inte i pneumatiken, säger Richard Klausen.
Elektromekaniska standardkomponenter fungerar inte riktigt här heller, det är därför SKFs konstruktörer kallats in. Komponenterna köps internt från andra SKF-bolag, men med ett stall av egna konstruktörer utvecklas lösningarna efter kundernas önskemål, i detta fall ett ställdon som stänger bussdörren mjukt, tyst, säkert och med minimal energiåtgång.
Volvo har till en början lagt en order på en väl fungerande prototyp, men Richard Klausen hoppas givetvis på att få igång en rejäl produktion senare i höst.
På SKF Actuators sker all montering manuellt. Trots, eller tack vare, det så är elektromekaniken konkurrenskraftig.
För även om en pneumatisk cylinder är billigare i inköp, så blir även en specialutvecklad elektromekanisk lösning billigare i långa loppet.
Den drar mindre energi, är säkrare, kräver mindre underhåll och ger större precision.
- Det är kraven på energibesparingar och hållbar utveckling, tillsammans med ny teknik i form av sensorer, servodrifter och enkla programmerbara kontrollsystem, som ger alla fördelar, säger Kjell Bögvad, vd för försäljningsbolaget SKF Multitec.