Hållbar industri

Volvo investerar i smart logistik

Christian Lauritzen, vd Proxio.
Så ser logistikprogrammet ut.

Volvo investerar i en ny, svensk programvara som spar både pengar och miljö när företag köper upp logistiktjänster. Bara inom Volvo kan den spara mer än 100 miljoner kronor per år. "Nu nyanställer vi", säger Proxios vd Christian Lauritzen.

Publicerad

Programvaran utvecklas av det lilla Göteborgsföretaget Proxio. Tillsammans med KTH Chalmers Capital köper Volvos riskkapitalbolag, Volvo Technology Transfer, en tredjedel av bolaget.

- Förutom Volvo har vi ett par andra kunder i Sverige. Nu ska vi anställa och nästa steg blir att ge oss ut i Europa, säger Proxios vd Christian Lauritzen.

Han grundade Proxio 2006 tillsammans med upphovsmannen till programvaran Mattias Bergström. Som konsult utvecklade han den från början i samarbete med Volvo Logistics.

Genom att optimera ett företags transporter kan den minska kostnaderna med upp till 15 procent visar Proxios beräkningar.

- Dessutom får du en mindre miljöpåverkan genom att transportsträckorna minskar, säger Per Wassén på Volvo Technology Transfer.

Att köpa upp transporttjänster beskriver han som en komplicerad process. Tariffena från de olika transportföretagen är komplexa och svåra att jämföra med varandra. Proxios programvara analyserar alla data och kan simulera fram vilken som är den mest effektiva lösningen för hur godset ska gå mellan olika punkter.

- En fördel är att vi hittar lösningar som vi inte själva tänkt på, säger Henrik Erkfeldt, projektledare vid Volvo Logistics och ansvarig för metoder och verktyg inom logistikoptimering

Volvo använder idag programmet främst vid nya upphandlingar. Skulle den användas inom hela Volvokoncernen har den potential att spara 100 miljoner kronor per år.

– Analyser som tidigare tog flera månader kan nu göras på några få dagar eller en vecka, säger Henrik Erkfeldt.

Enligt Christian Lauritzen finns idag ingen liknande produkt på marknaden. I och med att de nya ägarna kommit in ska Proxio nu anställa fler medarbetare och på sikt även ge sig ut på den internationella marknaden.

Christian Lauritzen har tidigare erfarenhet av att starta företag. Han är en av grundarna till internetbokhandeln Adlibris.

– Det är en fördel att det finns en erfaren entreprenör med i bolaget. Han vet vad som krävs i form av blod, svett och tårar, säger Per Wassén.