Hållbar industri

Tvättrobot städar i containern

Bengt Pihlqvist på Transportarbetarförbundet ser många arbetsmiljövinster med tvättroboten. ”Det stora problemet är att man aldrig vet vad som varit i en container. Ser man ett pulver kan det vara vetemjöl eller råttgift.” Foto: Christian Rehn
Med isblästring behöver containern inte stå inomhus och torka om det är minusgrader ute. Foto: Christian Rehn
Roboten styrs med en kontrollpanel på utsidan av containern. Foto: Christian Rehn
Johan Beskow på IBC Robotics och Anders Thunell från Robotdalen tror att isblästring med robot är framtiden för rengöring av containrar. Foto: Christian Rehn
I en container finns en armrobot monterad som ska göra rent i containrarna. Foto: Christian Rehn

På Kombiterminalen i Eskilstuna lastas gods om mellan tåg och lastbil. Containrar står staplade på varandra i långa rader. En tom container innehåller oftast väldigt mycket rester av det som transporteras och därför tvättas de innan de används igen.

Publicerad

Där testar man en ny metod för att göra rent. I en container finns en armrobot monterad som ska göra rent i de andra containrarna.

Robotens container ställs mot öppningen till containern som ska tvättas. Sedan åker roboten in och gör rent cirka 1 meter i taget, med så kallad isblästring. Det innebär att kolsyreis sprutas med högt tryck på ytan som ska göras ren. Isen skaver bort smutsen och eventuella färgflagor. Kolsyreisen sublimerar till gas och smutsen faller ned till golvet. När isblästringen är klar dammsuger roboten golvet.

Johan Beskow på IBC Robotics ser en enorm potential i att automatisera rengöringen av containrar.

– Just nu är det mycket logistik i onödan. I många länder skickas tomma containrar till Indien för rengöring för att de har billig arbetskraft. Sedan är containerflödet enormt i dag och det bara ökar. Jag vet inte exakt hur många, men det rör sig om hundratals miljoner containrar i hela världen. Ofta vet de som tvättar containrar inte vad som varit i den. Det kan vara alla möjliga hälsovådliga ämnen och innebära fruktansvärda arbetsförhållanden, säger han.

Bengt Pihlqvist, avdelningsordförande för hamnarbetare på Transportarbetareförbundet, ser också rengöring av containrar som ett arbetsmiljöproblem.

– Det stora problemet är att man aldrig vet vad som varit i en container. Ser man ett pulver kan det vara vetemjöl eller råttgift. Då får man använda ansiktsmask och annan skyddsutrustning, säger Bengt Pihlqvist.

Den nya tvättroboten har utvecklats sedan 2009 och även om den nu klarar av att göra rent en container finns det problem som behöver lösas.

– Just nu finns det bara ett standardprogram för hur containern ska tvättas. Ett framtidsprojekt är att utveckla flera olika tvättprogram, säger Johan Beskow på IBC Robotics.

Han tror inte att tvättningen kommer att bli helt automatiserad på kort sikt. Det kommer bland annat att behövas personal som inspekterar containern.

– En stor utmaning för framtiden är att automatisera kategoriseringen av hur smutsig den är. En framtidsvision är att man kanske kommer kunna peka ut extra smutsiga delar med laserpekare.

Roboten är utvecklad tillsammans med Robotdalen, och Johan Beskow ser detta som en kvalitetsstämpel. Ingemar Reyier och Anders Thunell från Robotdalen har lagt ner många timmar på att utveckla roboten.

– En utmaning har varit att anpassa robotens rörelser när den är i en container som inte ser ut exakt som i CAD-datan. Golvet kan luta och det kan vara bucklor på väggarna, säger Ingemar Reyier och tillägger att roboten klarar av bucklor och lutande golv.

Isblästring passar väldigt bra för att göra rent containrar i Sverige.

– Det är vanligt att man tvättar med högtryckstvätt men då måste containern stå och torka. Är det minusgrader måste man stå och göra det inomhus. Det slipper man med isblästring.

IBC Robotics

Grundat 2010 av Kerstin och Göran Eriksson med bakgrund i manuell isblästring.

Vd: Johan Beskow

Verksamhet: Tvättning av containrar.

Tekniken är utvecklad tillsammans med Robotdalen, KTH och Mälardalens högskola.

Ort: Eskilstuna.