Hållbar industri
Sveriges längsta timmerlass
Torbjörn Pettersson kör Sveriges längsta fordon. Tre släp och en lastbil har kopplats samman för att skapa en maxad timmerbil.
Den 30 meter långa timmerbilen med sina elva axlar och tre släp körs sedan ett år tillbaka på prov mellan Överkalix och Piteå.
- Folk vinkar, pekar och plockar fram kamerorna när jag kommer, säger chauffören Torbjörn Pettersson.
Tanken med att förlänga ett vanligt timmerfordon med sex meter är att det ska rymmas en extra trave timmer på varje tur. Det innebär att man slipper var tredje timmertransport.
Tillsammans med SCA, Stora Enso, Volvo Lastvagnar, släptillverkaren Parator, Vägverket och SSAB ska en grupp forskare från Skogforsk försöka ge svar på exakt hur mycket man kan spara med olika kombinationer av dragfordon och släp.
Hittills visar resultaten att det går att spara runt 20 procent bränsle genom att lasta tyngre på färre transporter. Eftersom vikten fördelas över ett större antal axlar och antalet körningar blir färre räknar forskarna också att slitaget på vägarna ska minska.
Efter drygt 12 000 mil vid ratten kan Torbjörn Pettersson också konstatera att storleken inte spelar så stor roll, inte ens i svängarna eller när han backar.
- Man märker inte så mycket av de extra metrarna. Det går förvånansvärt smidigt, säger han.