Industri

Suger fast lasten på flaket

Publicerad
Godstransporter på lastbilkan komma att säkras med vakuum i stället för med spännband. Lyckade försök visar att det kan finnas stora vinster i tid och därmed pengar att hämta hem på vakuumsäkring. Men tekniken måste utvecklas mer innan den kan börja användas kommersiellt.

Skogskoncernen SCA har sökt något alternativ till den ganska tidsödande lastsäkringen med spännband för sina relativt korta transporter mellan bruken i Ortviken, Vivstavarv och Östrand. Det handlar om en sträcka på ett par mil.

SCA fick kontakt med uppfinnarenHans Kroon som har kommit på metoden att lastsäkra med vakuum. Nu har metoden provats i full skala i samarbete med TFK, Institutet för transportforskning. Resultaten har varit lovande.

Lastsäkringen går till så att en tätningsduk läggs över lasten. Med en vakuumpump minskas trycket inne i duken som då pressas mot godset. Därmed pressas också godset mot flakytan vilket ökar friktionen och därmed motverkas risken att lasten ska glida eller tippa.

Fördelen med vakuumsäkring är att den går betydligt snabbare än konventionell säkring med spännband. De tester som nu har gjorts visar att lastsäkring med vakuumsäkring tar cirka 18 minuter. Det tar mer än dubbelt så lång tid, cirka 48 minuter, att lastsäkra 32 pappersrullar med spännband. Tidsvinsten beräknas för SCAs del vara värd cirka fyra miljoner kronor per år.

Vakuumpumpar ska finnas på godsterminalerna men de nu utförda testerna har visat att även lastbilarna måste förses med mindre pumpar. Om trycket under tätningsduken stiger under färd måste det vara möjligt att sänka det till en säker nivå.

Testerna har skett med en lastsäk-ringssimulator vid Chalmers Lindholmen. Trycket under tätningsduken sänktes till cirka 0,2 bar under atmosfärstryck. Förutom olika lutningar kan lastplanet vaggas på olika sätt som kan simulera fartygsrullning. Testlasten bestod av en pappersrulle och en lastpall med arkat papper. Den lutades upp till 45 grader i flakets längdriktning utan att lasten började glida.

- Testresultaten har varit väldigt lovande. Nu vill vi göra långtidsprover under så realistiska förhållande som möjligt på landsväg. Det vill säga vi undersöker möjligheterna att få utnyttja Scanias provbana, säger projektledaren Rolf Nordström på TFK.

- Vi vill köra sådär 500 mil och lasta av och på. Det gäller bland annat att se vilket slitage man får på tätningsduken och vilka krav man bör ställa på tätningsutrustningen för att hålla vakuumet då man kör.

Om även de här testernagår bra kan lastsäkring med vakuum komma att användas för många olika sorters gods, inte bara för papper och massa.