Hållbar industri

Roboten lyfter upp skatten från havet

Så funkar roboten Roman. Grafik: Jonas Askergren
Leif Vogel

Roboten Roman ser ut som en korsning mellan lyftkran och grävskopa. Placerad på botten hjälper den vrakletare att hämta sjunkna skatter. Svåraste uppdraget hittills: leta odetonerade bomber ur floden Donau.

Publicerad

Roman är en undervattensrobot som kan ta sig genom tjocka fartygsplåtar, bända bort balkar och lyfta vrakgods som smågodis. Den är konstruerad av Leif Vogel, som bor i Knivsta.

Hans tungviktare sänks ner i havet med ett vinschsystem. En kabel förser roboten med el, kommunikation och styrning. Sonarteknik, videokameror, elektriska givare och datorteknik gör att operatören kan följa och manövrera roboten från ytan.

Svåraste uppdraget hittills för Roman (Remote Operated Manipulator) var när den användes för att plocka upp odetonerade bomber från botten av floden Donau.

Bomberna hade fällts av Nato under Bosnienkriget i början av 1990-talet. Några hade exploderat, andra hade missat målet och sedan glidit djupt ner i dyn på flodbotten.

Romans tio meter långa arm förlängdes med en sju meter lång konstruktion i aluminium. Längst ut på den 17 meter långa armen stod två dykare i en korg och letade bomber med metalldetektor.

Leif Vogel började kallsvettas redan i hamnen.

- Ett enda misstag och vi hade alla flugit i luften, säger han.

Uppdraget ger en bild av den tuffa marknaden för frilansande bärgare. Runt om i världen finns cirka tio bolag som specialiserat sig på att ta upp sjunkna laster ur vrak. De flesta använder sig av små, obemannade farkoster som kompletterar dykare.

Leif Vogel har i stället valt en teknik som påminner mer om de skotare och skördare som arbetar i skogen.

Hittills har Roman bara haft några få uppdrag, men Leif Vogel hoppas att kunna hitta nya finansiärer.

- Det ligger tiotusentals ton värdefulla metaller på havsbotten, säger han.

Drömprojektet för undervattensbärgaren från Knivsta är att plocka upp 3 500 ton koppar ur den sjunkna lastångaren Mankalihat. Fartyget torpederades av den tyska ubåten U-198 utanför Moçambiques kust den 1 augusti 1943.

- Lasten ligger på 500 meters djup. Tekniskt är det inga problem, den stora utmaningen är att hitta någon som gillar äventyr lika mycket som jag, säger Leif Vogel.