Hållbar industri

Nytt kolvsmide spar material

Stålkolv till dieselmotor. Foto: Kolbenschmidt Pierburg AG

En ny metod för kolvsmide ska minska materialspillet när urtaget för kolvbulten görs.

Publicerad

Mer och mer används kolvar av stål i bilmotorer när trycket höjs för små, effektiva motorer. Det vanliga sättet att smida, där verktyget bearbetar kolven ovanifrån, innebär att urtagningen för kolvbulten måste göras med borrning.

Förutom att denna process tar tid går ca 10 procent av materialet till spillo.

Vid Institutet för integrerad produktion i Hannover, IPH, utvecklas tillsammans med företaget Kolbenschmidt Pieburg en metod för att smida kolven och göra urtaget för kolvbulten i samma process.

Man arbetar med att utveckla en process för smidning av kolven från flera håll. De försök som hittills gjorts har varit framgångsrika och man går nu vidare i utvecklingsarbetet för få till s k underskärningar, som skulle göra det möjligt att göra urtaget för kolvbulten direkt när kolven smids.

Stålkolvar blir allt vanligare och ersätter aluminiumkolvar i små effektiva bensin- och dieselmotorer där turbo används för att öka trycket. Kolvbulten är den axel som förbinder kolven med vevstaken i en kolvmotor.

I forskningsprojektet, som sträcker sig fram till februari 2016, medverkar förutom kolvstillverkare även smidesexperter och stålföretag. Kolvframställning för bilindustrin är en tysk specialitet och årligen tillverkas många miljoner kolvar i landet.