Hållbar industri

Ny teknik ger fäste för lättviktare

Gunnar Nygren visar en ny metod för att sammanfoga olika material. Foto: Fredrik Karlsson

När olika material ska fästa mot varandra uppstår svårigheter. En ny teknik gifter ihop aluminium och stål i en lättviktsbil.

Publicerad

Biltillverkarnas utmaning är att göra fordonen lättare och lättare. Det krävs för att bilarna ska bli bränslesnåla och inte lika miljöovänliga.

En lösning är att mixa olika material: Aluminium, stål och kompositer.

- Då är det ofta svårt att få sammanfoga materialen. Men vi har en ny teknik för detta, säger Gunnar Nygren, försäljningsingenjör på företaget Ejo & Avdel, som lockade många nyfikna på mässan Elmia Subcontractor.

Metoden, som de kallar Ejoweld, har utvecklats tillsammans med Audi men släpps till övriga marknaden till årsskiftet.

Istället för en tung, svetsad balk formpressas plåt.

- Vi kan få aluminium att fästa mot höghållfast stål med upp till 1 800 megapascal, säger Gunnar Nygren.

Metoden bygger på friktionssvetsning. Borstålet tar sig igenom materialet men någon värme tillförs inte av annat än friktionen.

Företaget visar också upp en annan produkt: den specialframtagna skruven Ejot FDS, som inte kräver någon förstansning.

Både skruven och Ejoweld är nya metoder för materialkombinationer vid lättviktskonstruktioner och lämpade för automatiserad produktion inom tillverkande industri.

Ejo & Avdel är ett tyskt företag, etablerat även i Sverige. De är helhetsleverantörer av utrustning och komponenter och jobbar som konsulter i projekt med kunderna.