Industri

Ny jättekran i skuggan av Kockumskranen

Stor men inte störst

Japans största bockkran har invigts vid Mitsubishis varv i Nagasaki. Med lyftkapaciteten 1200 ton hamnar den ändå i skuggan av Kockumskranen, som lämnade Malmö 2002 och nu finns i Sydkorea.

Publicerad

Mitsubishi Heavy Industries, MHI, invigde i går Japans största bockkran vid Koyagivarvet i Nagasaki.

Kranen kan lyfta 1200 ton, är 95,5 meter hög och 185 meter bred. Tillsammans med två 600-tons kranar som redan står över dockan i varvet kan sektioner på upp till 1500 ton lyftas.

1500 ton var vad Kockumskranen i Malmö ensam fick lyfta i arbetet på Kockums varv. Den fick dock ta hela 1600 ton vid ett provlyft när kranen levererades 1974.

Även när det gäller höjdmåtten så vinner Kockumskranen, som var nästan 140 meter hög. Däremot var den endast 174 meter bred. Den svenska kranen vägde 7200 ton.

Egenvikten har MHI lyckats reducera sedan kranbyggena på 1970-talet. De 600-tonskranar som byggdes vid Koyagivarvet 1972 vägde 7000 ton per styck.

Den nybyggda 1200-tonskranen väger bara 5000 ton tack vare modern hållfasthetsanalys. Tack vare aerodynamiska studier kan man även garantera säkerhet vid så höga vindbyar som 80 meter per sekund, mot 55 meter per sekund för de äldre kranarna.

Kockumskranen byggdes åren 1973 -74 och blev ett landmärke för Malmö. Den var världens största bockkran. Sedan Kockums varv la ner produktionen av stora civila fartyg 1987 stod kranen oanvänd till slutet av 1990-talet då den användes en sista gång för tillverkning av element till Öresundsbron.

2002 monterades kranen ner och transporterades till Hyundais varv i sydkoreanska Ulsan.