I ett traditionellt industriområde på Verkö utanför Karlskrona ligger Roxtec AB, ett inte lika traditionellt tillverkningsföretag. Den förväntade oljedoften inne i fabriken saknas. Miljön påminner mer om ett modernt mediaföretag än om en fabrik där man tillverkar mekaniska tätningssystem. Roxtecs tillväxt på 35-50 procent per år påminner också mer om moderna IT-företag än om mindre tillverkningsföretag. Det har heller aldrig varit någon tvekan om att en hög tillväxt är ett av målen för företaget. De nästkommande tre åren planerar de att växa med minst 35 procent per år.
- Vi anställer en person var fjortonde dag någonstans i världen, berättar vd Mikael Blomqvist.
Företaget tillverkar ett tätningssystem för kablar, Rox System. Det unika är att det bygger på multidiametertekniken, att varje tätningsmodul kan användas till flera olika kabeldimensioner. Systemet går alltid att anpassa till nya kablar och nya dimensioner.
Roxtec AB startades 1990 av Mikael Blomqvist, som är huvudägare, tillsammans med Karl-Erik Andersson och två andra minoritetsägare. De arbetade alla fyra med tätningar för kablar, men bestämde sig för att starta eget baserat på den nya idén.
Företaget har efter de första uppbyggnadsåren varit i ständig tillväxt. De har dotterbolag i USA, Kina och Tyskland men arbetar i övrigt med återförsäljare på alla de marknader de säljer till, vilket idag är över 70.
Ett litet företag i södra Sverige har på tio år blivit världsledande på att sälja mekaniska tätningssystem för kablar.
Efter en rundvandring i fabriken är det svårt att tro att det är sant. En enda maskin står och spottar ur sig halvfabrikatet till tätningsmodulerna. En enda person som hanterar maskinen syns. Det är inget slammer eller oljud, man kan tala i normal samtalston och maskinen snurrar på i tysthet. I rummet bredvid står en annan, mindre, maskin som omvandlar halvfabrikatet till färdig produkt och dessutom förpackar tätningarna direkt i kartonger. Även här syns bara en person till.
Det är med andra ord bara ett fåtal personer som ansvarar för all tillverkning av de över 10 miljoner tätningsmoduler som varje år säljs över hela världen. Produktionen av modulerna är rejält effektiviserad och automatiserad och all övrig tillverkning sker hos medleverantörer, vilket är ett mycket klart mål.
- Vi äger hellre en marknad än en fabrik, säger marknadschefen Karl-Erik Andersson.
Som vanligt är det flera faktorer som samspelar till ett bra resultat. I det här fallet är det nog en unik produkt i samspel med ett stort mod hos de personer som äger och leder Roxtec. Modet består bland annat av att de vågat satsa på ett eget företag, att de vågat planera för hög tillväxt från start, att de vågat satsa på ny teknik när det gäller konstruktion, produktion, marknadsföring och information och att de vågat satsa så stort på en omedelbar internationell lansering.
Det Roxtec åstadkommit borde kunna göras av många andra, men det gäller att tänka stort, att tänka nytt och att tänka internationellt.
- Många så kallade experter sa att det var snudd på omöjligt att bygga den produktionsanläggning vi skapat, men vi gjorde det ändå, säger Karl-Erik Andersson med ett litet leende.
Produkten de säljer beskrivs ofta som mycket enkel, men fullt så okomplicerad kanske den inte är. Själva det blåa gummimaterialet som modulen är gjord av är specialframtaget av Roxtec. Det finns många krav på gummiblandningen, den ska vara lättbearbetad under tillverkningsprocessen, vara resistent i alla olika miljöer, dimensionsstabil, klara brandkrav, bland mycket annat. De har tagit fram en grundblandning som de sedan modifierar lite beroende på applikationerna.
Produktionsprocessen är även den speciellt framtagen av Roxtec och är lika unik som den färdiga produkten. Roxtec tillverkar en stor del av maskinerna själva och håller nu på att konstruera och tillverka nästa generation maskiner.
Även om själva tätningsmodulen är något mer avancerad än förväntat så är tätningssystemet mycket lätt att använda. Systemet består av en ram av stål, aluminium eller komposit i vilken ett antal tätningsmoduler av olika storlek spänns in. Det är standardiserat och kan användas av kunder på alla marknader. Då packningsmaskinen levererar kartongerna med moduler i så medföljer en bruksanvisning på 16 olika språk, för de kan hamna var som helst i världen.
För att uppnå en samstämmig bild över hela världen har de också från början arbetat med de sju hörnstenar som företaget vilar på. Dessa sju föresatser handlar bland annat om att varje kund är unik, om snabbhet och flexibilitet. Det påminner mycket om vad man hör från andra företag. Skillnaden ligger kanske i hur konsekvent man följer dem.
Efter en rundvandring i de stora, ljusa och luftiga lokalerna är det lätt att förstå varför företaget har en mycket låg personalomsättning. Det vilar en lugn och harmonisk stämning över arbetsplatserna. Sedan två år tillbaka använder de Johan Holmsäters Liv och Lust, ett program för att stimulera personalen. De har flera projekt på gång som baseras på motion, konst, meditation och mycket annat. Ett exempel är då pastor Ulla-Britt Berglund talade inför hela personalen på temat "Livs- och arbetsglädje". Personal som trivs, mår bra och stannar kvar på företaget är en viktig del i det koncept som företaget vilar på.
På Roxtec anställs gärna personer med utländsk bakgrund. De personerna tillför inte bara sin vanliga kompetens utan även kunskaper om språk och kultur i andra delar av världen. När Rox System skulle marknadsföras i Kinna hade Mikael Blomqvist och Karl-Erik Andersson tänkt gå en kurs i kinesiska, men sedan insåg de hur vansinnigt det var. Istället anställde de en kines och lärde honom produkten.
- På det sättet fick vi en kunnig medarbetare som dessutom kan kinesiska och förstår den kinesiska kulturen, säger Mikael Blomqvist.
Som representant för återförsäljarna har Tore Wennerberg från Norge en förklaring till framgången:
- Roxtecs system fyller ett behov som länge funnits, säger han.
Tore Wennerberg tycker också att Roxtec hittills klarat den snabba tillväxten bra och att de visar en stor flexibilitet och lyhördhet för kundernas önskemål.