Industri

Kirunagruvan på nytt djup

Lokverkstad på nya nivån 1 365 meter i Kirunagruvan. Tolv kilometer järnväg har lagts i den nya delen av gruvan. Sju tågset med 21 vagnar var ska gå i trafik dygnet runt. Foto: Fredric Alm/LKAB
Klicka för större grafik: Så ser LKAB:s nya huvudnivå i järnmalmsgruvan ut. Grafik: Jonas Askergren.

LKAB inviger i dag onsdag sin nya huvudnivå i Kirunagruvan 1 365 meter under jord. Satsningen ska göra att gruvdriften kan fortsätta i minst 20 år till.

Publicerad

Tolv år efter att LKAB började planera för den nya huvudnivån invigs nu den första av fem etapper. På det nya djupet har 4,3 miljoner kubikmeter berg tagits ut för att ge plats åt tunnlar och bergrum.

Den nya gruvnivån ligger 320 meter djupare än den tidigare. Enligt prognoser kommer LKAB här kunna ta ut 35 miljoner ton råmalm varje år under 20 till 25 år framåt i tiden. Satsningen är en av de största industrisatsningar som har gjorts i Sverige, och har en budget på 12,4 miljarder kronor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här