Hållbar industri

Haveri för Postnord i nya postterminalen

Som mest har 500 000 försändelser försenats per dygn efter inkörningsproblem i Postnords nya terminal i Rosersberg i Stockholm Foto: Postnord

Postnord har drabbats av inkörningsproblem i den nya postterminalen i Rosersberg. Som mest har 500 000 försändelser försenats - per dygn.

Publicerad

Postnord beskriver den nya, högautomatiserade postterminalen Rosersberg som en av världens modernaste. En av nyheterna är att den levererar färdigsorterad post till utdelningskontoren så att brevbärarna kan dela ut försändelser direkt, utan att behöva sortera först.

Men i början av april fick företaget stora problem med sorteringen i Rosersberg. När det fungerade som sämst blev cirka 500 000 försändelser försenade på ett enda dygn. Då sammanföll teknikstrulet med tågförseningar,  berättar Anne Källgren Jiremar, presskontakt på Postnord.

- Våra teknikproblem är barnsjukdomar. Vi hade föreberett oss väldigt noga, men det är svårt att förutsäga allt som kan hända när man tar en ny terminal med nya maskiner och ny personal i drift, säger Anne Källgren Jiremar.

Stora mängder brev sinkades i flera dagar när de skickades till fel ort och sedan måste returneras för att sorteras på nytt. Kundservice fick ta emot många samtal från personer som undrade var gratulationskort, kallelser till läkare och varor från e-handelsbutiker tagit vägen.

Rosersbergsterminalen levererar post till 800 000 hushåll och 77 000 företag i Stockholmsområdet, Dalarna och Norrland. I Borlänge tidning berättar flera privatpersoner hur de drabbats av förseningarna. En av dem är Lasse Matsson i Färnäs som missade en sjukhustid eftersom han inte fick sin kallelse. Nu räknar han med att få vänta ytterligare några månader på att få behandling för sina skador efter en olycka.

-Vi trodde ju att det var lång väntetid, men när läkaren på Akademiska sjukhuset ringde hem till oss och frågade varför Lasse inte kommit till undersökningen eller meddelat återbud, förstod vi att något var fel, berättar hans fru Margit Matsson för Borlänge tidning.

Anne Källgren Jiremar säger att Postnord ser allvarligt på förseningarna.

-Vi vill naturligtvis att vartenda brev ska komma fram i tid. De senaste tre dygnen har sorteringen i Rosersberg fungerat mycket bättre, och nu hoppas vi att problemen är lösta, säger hon.

Anläggningen invigdes i höstas och tar stegvis över posthanteringen som tidigare har gjorts i Tomteboda och Uppsala samt delar av verksamheten i Årsta. Varje dygn hanterar Rosersbergsterminalen 2,4 miljoner adresserade försändelser, och 1,5 miljoner oadresserade försändelser.

Är du drabbad av försenad post? Hör av dig till Ny Tekniks reporter Charlotta von Schultz.


Följ Ny Teknik på Facebook!


Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!