Industri

Hans fog knäckte båtniten

Esab IV är världens första helsvetsade fartyg som företaget byggde 1920 för att visa att svetsmetoden var minst lika bra som nitning av fartygsplåt.
Fartygspropellern har tagits loss från fartyget och repareras med elektrisk svetsning innan den sätts tillbaka på skeppet.
Men med Esabs teknik kunde man även svetsa under vatten.
Esab IV var en flytande verkstad. Här är hon på uppdrag hos Kockumsvarvet i Malmö.
Västerbron i Stockholm öppnades för trafik 1935. Kjellbergs svetsmetod var central för bygget. Foto: Scanpix
Oscar Kjellberg föddes i Arvika, alldeles intill järnvägsbygget mellan Stockholm och Oslo, där hans far jobbade som rallare. Som 30-åring, med omfattande teknisk utbildning och stor erfarenhet från sjön, började han experimentera med elsvetsning i Göteborgs hamn.

V ärmlänningen Oscar Kjellberg revolutionerade tillverkningen inom såväl varvsindustrin som anläggningsindustrin och verkstadsindustrin. Under några decennier i början förra seklet ersattes miljontals stålnitar med svetsfogar från Oscars belagda elektroder.

Publicerad

När Oscar föddes på hösten 1870 var gården Ryfalla, två fjärdingsväg öster om Arvika, ingen rofylld plats. Spetten slamrade och släggorna ekade från järnvägsbygget några stenkast bort. Där slet pappa Johannes och de andra rallarna med att bygga nordvästra stambanan och binda samman huvudstaden med unionsgrannen Christiania.

Efter skolan reste den sextonårige Oscar till Kristinehamn och jobbade som lärling vid Kristinehamns mekaniska verkstad, som byggde ånglok och fartygsmotorer. Strax före sin tjugonde födelsedag drog han till sjöss för att tjäna pengar och skaffa praktisk erfarenhet av fartygsmaskiner. Bland annat jobbade han två år på Nordens då största ångfartyg, s/s Guernsey af Tönsberg på 2 850 ton.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här