Hållbar industri

Hampafiber gör kompositmaterialet lättare

En kolfiberkomposit med hampa blir billigare och lättare. Materialet har testats i rallybilar från Volkswagen. Foto: Trifilon
En kolfiberkomposit med hampa blir billigare och lättare. Materialet har testats i rallybilar från Volkswagen. Foto: Trifilon
Fordonsbranschen är ett av målen för materialtillverkaren Trifilon. På bild syns Triflons anställde Martin Öberg. Foto: Trifilon
Fordonsbranschen är ett av målen för materialtillverkaren Trifilon. På bild syns Triflons anställde Martin Öberg. Foto: Trifilon
”Vårt hybridmaterial blir också billigare än med bara kolfiber som är ett dyrt material”, säger Martin Lidstrand, vd för Trifilon. Till vänster Mats Johansson. Foto: Trifilon
”Vårt hybridmaterial blir också billigare än med bara kolfiber som är ett dyrt material”, säger Martin Lidstrand, vd för Trifilon. Till vänster Mats Johansson. Foto: Trifilon
”Vi ser ett genombrott runt hörnet inom både fordon och sport”, säger Martin Lidstrand. Foto: Trifilon
”Vi ser ett genombrott runt hörnet inom både fordon och sport”, säger Martin Lidstrand. Foto: Trifilon

Framtiden talar för kolfiberkompositer. När hampa blandas i materialet blir det ännu lättare – och samtidigt både billigare.

Publicerad

Fordonstillverkare strävar efter att göra konstruktionerna lättare. Det gör kompositmaterial intressant för tillverkare. Kolfiberkompositer är således inget nytt. ­Materialet ger starka och lätta konstruktioner.

– Det finns en stark komposittrend och genom att byta ut en del av kolfibern går det att få ett ännu lättare material, säger Björn Florman vd Materialbiblioteket.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här