Hållbar industri
Full fart framåt för Volvos elbil
Dagens Volvo C30 Electric har byggts i några hundra exemplar i Volvo Personvagnars specialverkstad på Hisingen. Men i höst börjar förberedelserna för att kunna bygga en helelektrisk Volvo i industriell skala. – Med den tar vi Volvo in i framtiden, säger chefen för Volvos ”elbilsfabrik” Lennart Stegland.
Volvo Personvagnar går nu in i ett partnerskap med tyska Siemens för att vidareutveckla den elbilsarkitektur som byggts in i 250 exemplar av Volvos Gentbyggda småbil C30, som nu rullar på vägarna i Sverige och Europa.
Målet är en framtida industriell elbilstillverkning.
– Den stora utmaningen nu är att få ned produktionskostnaden och anpassa arkitekturen till industriell tillverkning. Det är här vårt partnerskap med Siemens kommer in i bilden. Siemens har de volymer på elkomponenter som krävs. Nu är det full fart framåt, säger Lennart Stegland.
Samarbetet börjar med ett konkret avtal om att bygga en serie om 100 stycken C30 Electric med en ny och starkare elmotor från Siemens och en snabbladdare på 22 kW.
– Den nya bilen får ännu bättre prestanda än den nuvarande. Det här är en teknik som vi kan kommersialisera utan problem. Vi har hittat den bästa lösningen just nu, säger Lennart Stegland.
Volvo Personvagnar började utveckla sin egen elbilsteknik under 2009 med stöd från Energimyndigheten.
De första bilarna blev tillräckligt lyckade för att man skulle fortsätta med en större serie handbyggda elbilar, även dessa med stöd från Energimyndigheten.
C30 Electric har hittills tagits emot väl av de 250 utvalda företag och organisationer runt om i Europa som nu ska köra sina elbilar under tre års tid. Bilen beskrivs som snabb, kul att köra och känns som en riktig bil. Den har också krocktestats i Volvos krocktestlabb.
Dessutom har den en etanoldriven värmare som gör att klimatanläggningen inte drar på batterierna.
De nuvarande C30 Electric-bilarna är alla handbyggda i Lennart Stangheds specialverkstad på Hisingen i Göteborg där man också bygger polisbilar och andra räddningsfordon.
Bilarna har tagits direkt från Volvos fabrik i Gent i Belgien där alla C30 tillverkas. Motor och växellåda har plockats ur och bilarna har sedan skickats till specialverkstaden på Hisingen där de genomgått en total förvandling.
I somras blev den sista bilen i en serie om 250 C30 Electric klar och verkstaden har stått tom på bilar sedan dess.
Men i höst blir det full fart igen. Då börjar man med ”Siemensbilarna”.
De ska byggas i 100 exemplar på samma sätt som tidigare med strippade C30-bilar från Gent som byggs på med batterier, elmotor och hela det elektriska styrpaketet.
Den nya bilen blir avstamp för en design som ska fungera i industriell serieproduktion.
– Men det blir inte i en C30. Det blir i en helt ny Volvo-modell, säger Lennart Stegland.