1. Robotar. Bosch Rexroth visade upp sin vision för den smarta fabriken där robotar på hjul rullade omkring på ett golv som trådlöst försåg dem med elektricitet. Foto: Johan Kristensson
1. Bosch Rexroths show var visuellt iögonfallande. Foto: Johan Kristensson
1. Sebastian A Krieger, försäljningschef för mobila robotar på Bosch Rexroth. Foto: Johan Kristensson
1. ABB demonstrerade ett antal av sina samabetande robotar Yumi som vek kartonger och stoppade ner armbandsur i dem. Foto: Johan Kristensson
2. Uppkoppling. Fredrik Fränding, chef för uppkopplade enheter på SKF, visade upp företagets nya lager där krafter kan mätas i realtid tack vare fibersensorer. Den "heliga graalen" inom rotationsövervakning. Foto: Johan Kristensson
3. Sverige. Felipe Gelbecke på tyska bolaget Refratechnik Cement konstaterade att mässan är ett "Disneyland" för Sverige som i år var partnerland. Foto: Johan Kristensson
3. Felipe Gelbecke på tyska bolaget Refratechnik Cement konstaterade att mässan är ett "Disneyland" för Sverige som i år var partnerland. Foto: Johan Kristensson
3. Som partnerland ges man stort utrymme på mässan. Sverige fokuserade på samarbetets betydelse för innovationskraft. Foto: Johan Kristensson
4. Elektrifiering. Lennard Wöbbekind, key account manager på Porsche Engineering, tillsammans med Mira Schultz, marknadsföring, visade upp företagets supersnabba elbilsladdare som kan leverera upp till 350 kilowatt. Foto: Johan Kristensson
5. Kina. Bennet Wang, försäljningschef på den lilla kedjetillverkaren Hongda Chain i Wuxi, Jiangsu-provinsen, var inte helt nöjd med platserna kinesiska bolag tilldelats. Foto: Johan Kristensson
Robotar, uppkoppling och elektrifiering så klart. Men också svenskt samarbete och Kina på framfart. Här är fem trender på årets Hannovermässa.