Hållbar industri

Airbus ai halverar vikten på kabinväggen

En skiss som visar hur linjerna ska kopplas samman med kabinväggens avgörande punkterna – om slemsvampen får bestämma. Den består av aluminium, magnesium och skandium, en speciell legering som Airbus valt att kalla Scalmalloy. Den lilla andelen skandium gör att flygplansdelen kan töjas mer innan den slits sönder. Foto: Autodesk
Kabinväggen är världens hittills största flygplansdel i metall som tillverkats av en 3d-skrivare. Foto: Autodesk

Det är den största flygplansdel i metall som någonsin tillverkats med en 3d-skrivare. Men än coolare är att den nya kabinväggen designats av en artificiell intelligens.

Publicerad

Dagens kabinväggar väger omkring 65 kilo. De utgör gränsen mellan kabinpersonalens eget utrymme och passagerarnas rader av stolar. Och de är besvärliga att konstruera. Å ena sidan måste de vara så lätta som möjligt. Å andra sidan måste de klara stresstest i 16 g eftersom kabinpersonalens nedfällbara stolar är fastskruvade i dem.

För att hitta ett nytt och lättviktigare alternativ vände sig Airbus till forskaren David Benjamin på Autodesk-studion The Living. Han har blivit affischnamnet för termer som ”generativ design” och ”genetisk programmering”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här