Toyotas bränslecellsbuss typgodkänd

2018-03-29 10:53  
Toyotas nya bränslecellsbuss Sora är företagets första. Foto: Toyota

Toyota har fått sin första bränslecellsbuss typgodkänd i Japan. I god tid till OS i Tokyo ska över 100 bussar vara i reguljär drift.

Typgodkännandet innebär att bussen, som heter Sora, kan börja säljas. Den är en 10,5 meter lång stadsbuss med plats för 78 passagerare varav 22 sittande.

Drivlinan är en vidareutveckling av den som används i Toyotas bränslecellsbil Mirai. Toyota är ett av de företag som tydligast har satsat på vätgas.

Toyotas egna bränslecellsstackar används, kallade Toyota FC Stack. Två stycken med en maximal effekt på 114 kilowatt vardera är installerade.

Den producerade elenergin från bränslecellerna matar två asynkrona elmotorer med maxeffekt på vardera 113 kilowatt.

Vätgasen lagras i tio tankar vid 700 bars tryck. Totalt ryms 600 liter i tankarna, vilket innebär 25 kilo vid aktuellt tryck. Det är ungefär fem gånger mer än vad en personbil bär med sig.

Nickelmetallhydrid i stället för litiumjon

Bussens batteri är av typen nickelmetallhydrid. Det framgår inte vilken energilagringskapacitet det har. Bussen kan även kopplas upp mot elnätet för att låta bränslecellerna fungera som reservkraftverk och då leverera 9 kilowatt, totalt 235 kilowattimmar.

Bussen tankas med vätgas. Vid drift släpper den bara ut vattenånga.

Toyota räknar med att över 100 bussar kommer att sättas in i reguljär trafik de närmsta två åren inför OS och Paralympics i Tokyo.

Sora är en förkortning av Sky, Ocean, River, Air, det vill säga jordens naturliga vattencykel.

Flera modeller på marknaden

Bränslecellsbussen är Toyotas första som typgodkänts men knappast den första på marknaden. Sådana har använts åtminstone sedan början av 2000-talet i många städer i Europa. Daimler har ett starkt kort genom EvoBus, med bränsleceller från AFCC. Van Hool, Wright och Solaris har också bussar på marknaden, alla med bränsleceller från Ballard.

 

Korrigerad artikel: Tidigare angavs att batteriets energilagringskapacitet var 235 kilowattimmar. Korrekt är att bussen när den används som reservkraftverk kan leverera maximalt 235 kilowattimmar. Batteriets kapacitet är ännu inte presenterad.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt