Känslan att köra med taket nedfällt är något som jag önskar fler svenskar kunde få uppleva. Visst är det så att vårt klimat kanske inte riktigt passar sig för en cabriolet…..eller är det bara en traditionell missuppfattning?
På med vinterjackan, mössan och halsduken. Ner med taket och på med full värme på golvet och du är redo för en frihetskänsla som är i det närmaste oslagbar. Det var precis vad jag gjorde när jag testade Mercedes stora lyx-cab.
Något av det häftigaste som går att köpa i Sverige är Mercedes AMG S63 4MATIC Cabriolet. Detta är definitionen av lyx i kombination med en av de brutalaste motorer som finns att tillgå. Med en 5.5 liter V8 biturbo som producerar 585 hk och ett maximalt vridmoment på 900 Nm, så skjuter denna 2 ton tunga pjäs iväg 0-100 km/h på 3,9 sekunder ackompanjerad av ett oslagbart brölande från de fyra väl tilltagna avgasrören. Motorn och ljudet känner vi igen från F1 Pace Car, AMG GTS och levererar nog bilvärldens härligaste ljud.
Mercedes inte sparat på några exklusiva detaljer. Interiören bjuder på lyx och en kvalitet som är svår att slå. De läderklädda stolarna i designo nappa är ergonomiskt utformade med massagefunktion, ventilation och mängder av inställningsmöjligheter. I nackstöden sitter det värmefläktar (Airscarf) för att hålla dig varm när du kör nedcabbat lite kyligare dagar.
Den stora liggande digitalskärmen som utgör instrumentpanelen, innehåller alla tänkbara funktioner utan att gå in på detaljnivå. Det skulle ta alldeles för mycket utrymme av artikeln.
Precis som det ska vara på en cabriolet, är denna lyxbil utrustad med ett tygtak istället för en plåtcab, som många tror är bättre på vintern. Mercedes tygtak är nämligen lika tätt som ett normalt tak och håller värmen isolerad lika bra. Nedcabbat så upptar inte mekaniken lika mycket plats som en plåtcab, utan lämnar mer utrymme för bagage. Nedfällt så göms taket på ett smakfullt sätt, vilket bidrar till bilens snygga linjer. Även med taket uppfällt är detta en riktigt snygg bil, med en tydlig coupe profil.
En smart funktion när man kör öppet, är spoilern ovanför vindrutan och vindskyddet bakom baksätet (Aircap) som man samtidigt fäller upp med ett knapptryck. Det reducerar den turbulens som kan uppstå i kupén när man kör lite fortare, vilket man gärna gör med den här bilen.
7-stegad sportväxellåda AMG SPEEDSHIFT MCT, AMG sportchassi baserat på AIRMATIC och MAGIC BODY CONTROL med kurvlutningsfunktion, är några av detaljerna som gör denna bil till något alldeles speciellt att köra. Allt är så perfekt avvägt, en synergi mellan komfort och sportighet som få bilar kan erbjuda.
Men frågan återkommer gång på gång: Vem behöver en sådan här bil? Mitt i allt det positiva så känns den påtagligt svulstig. Ett överflöd av lyx som kostar mer än de flesta människor tjänar på 5-6 år.
Visst är det ett ”statement” som tilltalar många med en hälsosam ekonomi, men i det präktiga landet ”mellanmjölk” är det säkert många som kommer att störas av denna underbara maskin. Priset börjar på 1.870.000 kr och testbilen gick lös på 2.147.750 kr. ”Man kan inte köra sitt hus, men man kan alltid bo i sin bil” har sällan passat in så bra som just här.