Fordon

TEST: AMG när E inte räcker

Relativt anonym vid en första blick, men....
Stora ventilerade skivor
Framskärmen avslöjar...
...liksom 4 avgasrör med härligt ljud
Läcker förarmiljö, likt vanliga E-Klass men med kolfiber och sportstolar
Snygga ljusdetaljer omger mittkonsollen
Kolfiber, metall och ljus...läckert!
Diskanthögtalaren i dörren snurrar...
...ut när man vrider upp ljudet
Högtalare i taket!
Prestanda i en riktigt snygg förpackning.
AMG E43 "äger" vänsterfilen men fungerar lika bra på krokiga småvägar.

Det är ingen hemlighet att jag, precis som de flesta journalister, gillar nya Mercedes E-Klass. Vill man ha ”mer spett i kärran” då väljer man prestandavagnen AMG E43 4MATIC.

Publicerad

Det är ingen hemlighet att jag, precis som de flesta journalister, gillar nya Mercedes E-Klass. Vill man ha ”mer spett i kärran” då väljer man prestandavagnen AMG E43 4MATIC.

Jag har skrivit en hel del om nya Mercedes E-Klass. Nya kombin imponerade stort likaså den helt nya E-Klass Coupé som numera är baserad på E-Klass plattformen och inte C-Klass som förgångaren. I dagarna presenteras även skogsmullevarianten E-Klass All-Terrain. Men vill man ha något alldeles extra, då väljer man en AMG E43 4MATIC med grym sportbilsprestanda.

Det som på utsidan skiljer en vanlig E-Klass från en AMG E43 4MATIC är inte lätt att se för en ”icke initierad”, men tittar man riktigt noga så hittar man detaljerna som gör detta till en speciell bil. Vi börjar framtill där grillen fått en annan och sportigare utformning. Borta är de två tvärgående kromlisterna och istället hittar vi en central kromlist och ett stort antal krompunkter som letar sig ut från stjärnan i mitten. Effektfullt. Dessutom finns där också en diskret AMG-logga.

Från sidan är det lite lättare att identifiera att det handlar om en prestandavagn. På framskärmen står det BITURBO och bakom de specialdesignade 19” AMG fälgarna, finns större och ventilerade bromsskivor samt bromsok med AMG-loggan. Här finns heller inga kromlister runt rutorna, allt för att understryka sportighet istället för elegans, fast detta är en sportigt elegant bil. Bakifrån är det betydligt lättare att se att detta handlar om något utöver det vanliga. Istället för två stora kromade öppningar är AMG E43 4MATIC utrustad med fyra riktiga avgasrör och en diffuser som tydligt berättar att här krävs lite extra för att hänga med.

Interiört så har AMG E43 4MATIC fått en sportigare design. Det handlar om en härlig sportratt, sköna sportstolar med röda sömmar, röda bilbälten och detaljer av borstad aluminium eller kolfiber. I testbilen hittade vi kolfiber och det var riktigt läckert. Precis som i vanliga E-Klass finns här även snygga ljusdetaljer i instrumentbrädan, mittkonsol, golv och dörrsidor. Här fanns också ett Burmester High-End 3D surround sound system med riktigt läckra och belysta diskanthögtalare i dörrarna. I övrigt känner man igen sig från vanliga E-Klass.

Den stora skillnaden hittar vi givetvis under skalet. Här har Mercedes trimningsföretag AMG petat in en 3.0-liters V6 Biturbo som levererar 401 hk och ett vridmoment på 520 Nm. Tillsammans med den modifierade (kortare växeltider) 9-växlade automatlådan, sticker den iväg 0-100 km/h på 4,7 sekunder. Toppfarten är spärrad till 250 km/h men jag är övertygad om att den lätt skulle klara 280 km/h. Precis som med i stort sett alla äkta AMG, så producerar den ett makalöst ljud som ingen annan (förutom kanske Audi RS4, RS6 och R8 V10) klara av att matcha. Snittförbrukningen ligger på moderata 8,2 - 8,4 l/100 km. CO2 anges till 187-192 g/km.

Väghållningen med AMG Performance 4MATIC , är i absolut toppklass. Kraften överförs till framaxeln med 31 procent och till bakaxeln med 69 procent med fyrhjulsdriften. AMG RIDE CONTROL sportchassit med adaptiva stötdämparsystemet som innehåller tre lägen och AMG parameterstyrning (en elektronisk sladdparering), bidrar till en känsla som man normalt hittar i rena sportbilar.

Men smakar det så kostar det. Detta är ingen bil för de som är knutna till policys och basbelopp. Detta är en bil för de som värdesätter state-of-the-art teknik i kombination med praktiska utrymmen och en härlig komfort. Grundpriset på en AMG E43 4MATIC ligger på 713 900 kr för både kombi- och sedanmodellen. Då ingår det redan en massa utrustning. För ytterligare 87 000 kr kan man få bl.a. Park Pilot inkl. backkamera, Garmin MAP PILOT navigation, MULTIBEAM LED-strålkastarsystem, Parkeringspaket med 360-graders kamerasystem, Dödvinkelassistent, Pekplatta "Touchpad" inkl. multifunktionsvred, Nappaklädsel, Panoramatak och det fina Burmester Surround Soundsystemet. Men då har man allt man behöver…eller?

Räcker inte detta så finns det en AMG E63 på 571 hk för 1 114 900 kr eller varför inte en AMG E63 S på hela 612 hk och en prislapp på 1 215 900 kr? Nja. Det är att gå överbord en aning. AMG E43 räcker långt, riktigt långt.

 

FOTO: Håkan Nilsson