Fordon

Teknikens Världs test dömer ut elbilar

De kan fungera i stadstrafik, men som bil betraktat är det som att kliva 20 år tillbaka. Första svenska testet av elbilar visar att de bilar som finns på marknaden är för dyra och har för dålig prestanda.

Publicerad

Teknikens Världs biltestare, som testat japanska Mitsubishi iMiev och norska Think City, är inte nådiga i sina omdömen om bilarna.

Think jämförs med ett hemmabygge, skrapar hem 34 poäng av 100 möjliga i betyg och utses till den sämsta bil som Teknikens Värld någonsin testat.

Trots att elbilar ska vara tysta konstaterar tidningen att Thinks transmission viner, nästan tjuter, strax efter 50 km/h

iMiev kritiseras för att ha en ”oroväckande” kort räckvidd och att den ”kränger som en båt” när tidningen gör undanmanöverprov på en testbana.

Vid farttesterna går det inte att mäta hur lång tid det tar för Think att accelerera till 100 km/h – bilen kommer inte upp i mer än 90.

Och så var det här med priset: Teknikens Värld räknar med att iMiev landar på cirka 290 000 kronor när den börjar säljas i Sverige 2010. Think kostar i dag hela 332 000 kronor – och då måste man betala extra för en massa utrustning, inklusive batteri och baksäte (!).

Det slutgiltiga omdömet blir att elbilarna ännu inte är värda att ta på allvar och krasst sett är riktigt usla inköp.

Men en litet plus i kanten får iMiev för att den är tyst, komfortabel och överraskande rymlig med tanke på yttermåtten.

- Men den skulle behöva bli omkring 100 000 kronor billigare. En biogasdriven Volkswagen Passat framstår som ljusår bättre bil, dessutom både miljövänligare och billigare, skriver Teknikens Värld.

Testet är vid den här tidpunkten inte publicerat på nätet.