Fordon

Pellets driver hybridbil från Karlstad

Pelletsdriven Stirlingbil

Ett nytt företag i Karlstad vill köra hybridfordon med en pellets-driven Stirlingmotor. Idag visas det nya laddningssystemet för första gången.

Publicerad

Den prototyp som idag visas upp i Karlstad under ett evenemang på forskningsparken Inova är en tvåsitsig motorcykel som byggts om för seriehybriddrift av det nybildade företaget Precer.
- Det är slags rullande provbänk. Vi håller fortfarande på att utveckla hela teknikkedjan, säger Martin Larsson, företagets grundare och styrelseordförande.
Tanken fylls med pellets av samma typ som används i villapannor. Därifrån transporteras de till en brännare som specialanpassats för fordonsdrift. Brännaren driver Stirlingmotorn som i sin tur laddar batteripaketet. Bränsleförbrukningen ligger omkring ett kilo pellets per mil.
De olika delarna till drivlinan köps in från olika underleverantörer. Det unika är laddningssystemet som nu patentsökts berättar Martin Larsson.
Det är han som står bakom tekniken. Valet av Stirlingmotorn motiverar han med att tekniken utvecklats och blivit mer och mer kommersiell under de senaste 20 åren.
Att använda pellets som bränsle har flera fördelar, anser Martin Larsson.
- Det är billigt, helt oberoende av olja, inte giftigt och enkelt att hantera.
Han ser framför sig att även tyngre fordon som lastbilar skulle kunna drivas på samma sätt.
- Nu har vi tagit fram en liten prototyp som visar möjligheterna med tekniken, säger Martin Larsson
Han har svårt att se några nackdelar jämfört med hybridbilar som innehåller en bensin- eller dieselmotor. Att ha en brännare under huven är inte farligare än att ha en explosionsmotor. Och askan som bildas under färd ska kunna tas om hand i samband med att bilen tankas från ett speciellt uttag på utsidan av bilen.
Än så länge har Precer inga fast anställda, men ett antal personer arbetar för bolaget. Närmast på tur står att försöka få in riskkapital.
Martin Larsson har tidigare erfarenhet av att bygga upp ett teknikbolag. År 2000 hoppade han och några kollegor av Ericssons bredbandsutveckling i Karlstad för att starta företaget Ilevo kring bredband över elnätet. Tre år senare köptes Ilevo av franska Schneider Electric där Martin Larsson också jobbade kvar fram till i våras. Sedan dess har han jobbat heltid med det nya företaget.
- Som alla som kör omkring med en bensin- eller dieselbil och tankar dyrt har jag funderat på ett miljövänligt alternativ.
Det var dags att ta ett kliv vidare.