FORDON

Forskare: Därför dröjer trådlös laddning för elbilar

Stefan Pettersson förutspår att priset för induktionsladdning kommer att ligga på 20 000 kr inom en femårsperiod.

Den trådlösa laddningen av elbilar befinner sig där snabbladdningen var innan CCS blev den nya standarden. “Inom fem år har vi en standardiserad produkt till bättre pris, och på sikt ska det inte behöva kosta mer än 5 000 kronor", säger Rise-forskaren.

Att behöva koppla in sladden i elbilen kan kännas jobbigt och gammalmodigt. Både BMW och Mercedes var tidigt ute med att erbjuda induktionsladdplattor till sina laddhybrider – men sedan tycks tekniken har runnit ut i sanden. Varför dröjer det? När kommer egentligen tekniken på bred front? Och kommer den trådlösa laddningen att ersätta den med sladd i framtiden? 

– Att ladda elbilen med sladd har redan blivit vedertaget, så det finns redan en teknisk lösning som är ganska enkel och relativt billig, säger Stefan Petersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet Rise, till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här