Fiat Chrysler tar hjälp av Tesla för att slippa EU-böter

2019-04-08 14:26  

Tesla ska hjälpa Fiat Chrysler att klara EU:s strikta utsläppskrav. På så sätt kan Fiat slippa dryga böter.

Nästa år kommer EU att höja kraven på biltillverkarna. Då ska det genomsnittliga koldioxutsläppet för nybilsförsäljning ligga på 95 gram per kilometer. En tillverkare som uppges inte klara gränsen är Fiat Chrysler, något som kan leda till dryga böter.

Men nu ska man ha hittat en lösning – tack vare Tesla. Det rapporterar Financial Times.

I uppgörelsen kommer Fiat Chrysler få räkna in Teslas försäljning som en del av sin egen flotta. På så sätt kan bolaget använda det amerikanska märkets nollutsläpp för att sänka sitt eget genomsnitt. Tesla har inte kommenterat eller bekräftat att man ingått något avtal, men enligt Financial Times ska affären kan ge den amerikanska elbilstillverkaren hundratals miljoner euro.

Läs mer: Aston Martin ska släppa 500 exemplar av sin superhybrid

Metoden är tillåten. De nya tuffare utsläppsreglerna införs 2020 och under dessa kan biltillverkare välja att samköra försäljning från flera märken. Exempelvis kan Volkswagenkoncernen dra nytta av att Volkswagen börjar sälja elbilar för att kompensera Porsches V8:or. Men det är även tillåtet att bilda öppna pooler, där fristående tillverkare hjälps åt.

Inget nytt för Tesla

Fiat Chrysler ansökte om att få bilda en sådan utsläppspool redan i februari, och angav att det var Tesla man ville ha med. Financial Times rapporterar att Fiat Chrysler sagt att man är fast besluten om att sänka sina utsläpp, men att arrangemanget med Tesla ger ”flexibilitet att leverera produkter som våra kunder är villiga att köpa samtidigt som vi möter kraven på mest kostnadseffektiva sätt”.

För Tesla är den här typen av affärer inget nytt. I USA säljer man sina utsläppskrediter till andra, och de senaste tre åren har Tesla tjänat miljarder kronor på detta.

Felix Björklund

Mer om: Tesla Fiat

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt