FARKOST
Titantic vittrar sönder – kan bli en rostfläck täckt av kakelplattor
Vraket av Titanic har vilat på havsbotten utanför Newfoundland i 112 år. Nu har förfallet blivit allt mer framträdande.
Världens mest spektakulära fartygsförlisning fascinerar fortfarande. Titanic var 269 meter långt och 28 meter brett, och var världens största passagerarfartyg. Det betraktades som en enastående ingenjörsbedrift – ett fartyg som inte kunde sjunka.
Titanic byggdes i Belfast och sjösattes där i maj 1911. Jungfruresan startade i Southampton i april 1912. Fartyget var också i Cherbourg och Queenstown innan det satte kurs mot New York.
Titanic närmade sig målet när det stötte på ett isberg söder om Newfoundland. Fartyget tog in vatten och började sända ut nödsignaler. 713 av dem som var ombord lyckades ta sig ut i livbåtar, medan 1512 personer följde med ner i djupet.
Resan och det tragiska slutet har fascinerat många. Det har skrivits otaliga böcker om förlisningen, bland annat romanen ”Psalm vid resans slut” av Erik Fosnes Hansen. Det har också filmatiserats, inte minst den ikoniska Hollywood-filmen "Titanic" med Leonardo DiCaprio och Kate Winslet i huvudrollerna.
Förfallet allt mer framträdande
Länge visste man inte var vraket fanns – inte förrän ett expeditionsteam 1985 upptäckte fartyget på 3800 meters djup. Det var delat i två, med en mängd föremål runt omkring.
Fartyget hade länge en långsam nedbrytningsprocess. Men nu, nästan 40 år efter upptäckten, finns det tecken som tyder på att förfallet har accelererat.
År 2022 visade skanningar att räcket i fören hade börjat böja sig. Två år senare har delar av det försvunnit. Dessutom har taket på kaptenens badrum kollapsat. Den extrema miljön på havsbotten och ”järnätande” bakterier får strukturen att kollapsa, skriver BBC i en omfattande rapport.
– Den ikoniska silhuetten av vraket kommer gradvis att förändras – och inte till dess fördel, säger Gerhard Seiffert, en djuphavsmarinarkeolog som har skannat vraket tillsammans med kartföretaget Magellan, till BBC.
Han påpekar att korrosionen gradvis förstör fartygets struktur då stålplåtar, balkar och andra bärande element blir allt tunnare.
Mikrober angriper fartyget
Mycket av korrosionen orsakas av bakterier. Fartyget är täckt av en levande matta av bakterier, svamp och andra mikrober som lever av själva vraket.
Från början gav möbeltyg, kuddar och handdukar rikligt med näringsämnen för förbipasserande mikrober i havsdjupet. Med tiden har mer extrema mikrober tagit över. Bakterier som oxiderar järnet i fartyget eller producerar syra, äter sig in i metallen. Det har också hittats mikrober som konsumerar rosten på vraket.
Vraket är dessutom täckt av istappsliknande formationer. Dessa rostformationer är ett komplext ekosystem av järnoxid och mikrober som korroderar järn. Bland mikroberna hittade forskarna en helt ny bakterieart. Denna har fått namnet Halomonas titanicae och har gener som gör att den kan bryta ner järn.
Titanic har skapat en järnoas
Den enorma mängden järnrik metall som Titanic tillfört havsbotten har också skapat ett ovanligt ekosystem runt fartyget. När det korroderar, löses järnpartiklar upp i vattnet, och berikar det med ett livsviktigt näringsämne.
– Även om järn är det vanligaste grundämnet på jorden, är lösligt järn det mest sällsynta näringsämnet i havet. Detta begränsar varje marint ekosystem, förklarar mikrobiologen Anthony El-Khouri vid Eastern Florida State College till BBC.
Han menar att Titanic-vraket fungerar som en järnoas, en 46 000 tons extrudering av järn.
– Oasen möjliggör ett levande djuphavsrev som är bebott av sjöstjärnor, anemoner, glaskoraller, bottenlevande koraller och sjögurkor. Samt kolonier av järnbakterier, säger han.
El-Khouri och hans team fann att dessa bakterier inte bara livnär sig på järnet i Titanic, utan också har förmågan att "andas det".
– Detta är ett anmärkningsvärt ekosystem långt ifrån solen, konstaterar han.
Rostblommor i det turkiska badet
År 2005 upptäcktes att träet i teak och mahogny i badrummen var väl bevarat eftersom de var djupt inne i fartyget och skyddade från syre. Istället var badrummen täckta av märkliga rostväxter.
Järnet har också en påverkan på själva havsbotten. Rostströmmarna sprider sig från vraket med en hastighet på cirka 10 cm per år.
Forskarna tror att Titanic förlorar stora mängder järn varje dag. Det uppskattas att järnet i förstäven kan lösas upp inom 280-420 år.
Andra faktorer kan också påskynda förstörelsen av vraket, inklusive kalla undervattensströmmar.
Även om strömmarna vid Titanic inte anses vara särskilt starka, kan de ändå skapa störningar som får vraket att brytas sönder.
Det finns också en chans att dessa strömmar kommer att begrava Titanic-vraket innan det går helt i upplösning.
– Jag uppskattar att de ikoniska områdena av vraket, som överbyggnaden, kommer att försvinna runt år 2100, säger El-Khouri till BBC.
Eviga toaletter och kakelplattor på havsbotten
Han menar att världens mest kända skeppsbrotts slutliga öde kan bli en fläck av järnoxid på havsbotten, täckt med kakelplattor, toaletter och mässingsdetaljer.
– Porslinsföremål, som kakelplattorna i de turkiska baden, som består av bränd kisel (kiseldioxid), kommer att bestå nästan för evigt, säger El-Khouri till BBC.
Den här artikeln har tidigare varit publicerad i norska tu.no. Ny Teknik översätter och publicerar utvalda artiklar exklusivt för prenumeranter, som en del i ett samarbete mellan tidningarna.