FARKOST

Rederijättens omvälvande beslut påverkar hela branschen

Rendering av metanoldrivet fartyg.
Så här ska ett av Maersks 19 beställda metanolfartyg se ut. Det har en kapacitet om 17 000 TEU och ska byggas av Hyundai Heavy Industries.

Hur ska sjöfarten bli utsläppsfri? Rederiet Maersk har landat i metanol – ett beslut som redan påverkar branschen. Svenska metanolproducenten Liquid Wind vädrar morgonluft – men avtalet med Maersk gick i stöpet.

Publicerad Uppdaterad

Sjöfartens betydelse för det globala handelsflödet är monumental:

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera