FARKOST

Rederijättens omvälvande beslut påverkar hela branschen

Rendering av metanoldrivet fartyg.
Så här ska ett av Maersks 19 beställda metanolfartyg se ut. Det har en kapacitet om 17 000 TEU och ska byggas av Hyundai Heavy Industries.

Hur ska sjöfarten bli utsläppsfri? Rederiet Maersk har landat i metanol – ett beslut som redan påverkar branschen. Svenska metanolproducenten Liquid Wind vädrar morgonluft – men avtalet med Maersk gick i stöpet.

Publicerad Senast uppdaterad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här