Energi
Scania testar större litiumjon-batterier
Henrik Lundgren deltar i arbetet med att studera kylning av stora litiumjonjonbatterier.
Batterier i elbilar är extremt temperaturkänsliga och fordonstillverkare tittar därför på olika kylmetoder. KTH-forskare gör testerna av större batterier enklare för Scania.
Höga temperaturer försämrar säkerheten, livslängden och prestandan på litiumjonbatterier i elfordon. Ju större batterier, desto högre temperaturskillnad i varje cell och därmed ökad risk för allvarliga problem.
För att minska problemen tittar fordonstillverkaren Scania på olika sätt att kyla ner batterierna. Tillsammans med KTH-forskaren Henrik Lundgren har man tagit fram en modell för att studera kylning av stora litiumjonjonbatterier.
Temperaturen kan vara avsevärt mycket högre inuti batteriet än på ytterhöljet. Forskare har kommit fram till att kraftig nedkylning bara kan åstadkommas inuti själva batteriet och inte från utsidan. Det borde egentligen kräva ett nära samarbete mellan batteritillverkare och fordonsindustri, men det anses inte vara en realistisk utveckling.
Därför måste fordonstillverkarna själva kunna studera kylningens effekter på batteriet. Och de studierna underlättas med den nya modellen, eftersom den kräver färre mätningar.
- Henriks arbete har gett oss förtroende för att använda den här typen av termisk modell i test av stora battericeller, säger Pontus Svens, utvecklingsingenjör inom energilager på Scania, i ett pressmeddelande från Svenskt hybridfordonscentrum.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!