Energi
Linköpingsstudenter utmanar elbilen Think
Linköpingstudenter utmanar världens elfordonstillverkare med en självförsörjande korsning av trädgårdstraktor och fyrhjulsdriven motorcykel.
Frågan är om inte elbilen Think är överspelad innan den ens hunnit ut på gatorna. Linköpings tekniska högskola har byggt ett elfordon som kan tillverkas för under 20 000 kronor i ett lågkostnadsland.
– Priset i Sverige blir naturligtvis högre, mellan 50 000 och 100 000 kronor. Men vi har använt standardkomponenter från Kina som håller bra kvalitet och som kommer att bli billigare vid serietillverkning. I ett lågkostnadsland kan priset ligga under 20 000 kronor, säger projektledaren Petter Krus, professor i maskinkonstruktion.
Den lilla elbilen kan laddas från nätet, men lägger man till ett litet vindkraftverk blir paketet helt självförsörjande. Det lilla vindkraftverket har utvecklat av projektpartnern Skyllermarks, som också tillverkat chassit till elbilen av samma kompositmaterial som man använder i vindkraftverken.
– Vi kommer att sälja vindkraftverk med kapacitet att ladda den här bilen för runt 10 000 kronor, säger vd Stefan Skyllermark.
Elbilen, som kallas Globalith, har en räckvidd på 10-15 mil på en laddning. Batterierna är av typen litium-järnfosfat, som kan laddas på mycket kort tid om laddaren har tillräcklig kapacitet. Batteripacket på 48 volt rymmer 4,5kWh.
Fordonet drivs av fyra elektriska navmotorer på 2,5 kW, stommen är av glasfiberarmerad polyester och lastkapaciteten 450 kg. Globalith är ett öppet fordon, som till utseendet påminner om en korsning mellan en trädgårdstraktor och en fyrhjulsdriven motorcykel.
– Vi har gjort konstruktionen så enkel som möjligt, med en självbärande kompositbalja där vi har hängt på framvagn och bakaxel. Trots detta har den bra prestanda och vägegenskaper, också i terräng, säger Petter Krus.
Globalith är från början ett studentprojekt på maskinlinjen på Linköpings tekniska högskola. Men Skyllermarks siktar mycket högre än så:
– Det finns en gigantisk marknad för den här typen av fordon i Asien och Latinamerika. Samtidigt finns det en ny marknad för småskalig vindkraft i de här länderna. Människor vill göra sin egen el, som de kopplar ihop med elnätet, säger Stefan Skyllermark, som för 12 år sedan sålde sitt skridskoföretag för att ägna sig åt detta.