Elbilar

TEST: Peugeots nya stora SUV

Några månader efter 3008 kommer nu den större 5008. Med sju säten och över 1 000 liter bagageutrymme!

Publicerad

Hösten 2016 lanserade Peugeot sin helt nya SUV 3008. En stark medlem i det växande SUV-segmentet. I höst är det dags att låta fler åka med den större 5008.

Precis som 3008 som jag testade i oktober , är nya 5008 byggd på den fina skalbara EMP2 plattformen, som ligger till grund för det mesta som kommer från PSA gruppen de närmaste åren. Gemensamt är också den nya digitala och riktigt läckra instrumenteringen som kallas i-Cockpit. Även motoralternativen och växellådorna är desamma. Så vad är egentligen nytt?

Faktum är att nya Peugeot 5008 handlar egentligen om en förlängd 3008, med två extra stolar som lätt går att fälla upp och ner. Nu är inte dessa extra stolar avsedda för fullvuxna svenskar utan mer för att ”stuva undan barnen” så att de vuxna får plats i baksätet. Om man nu har användning för extra stolarna så gäller det att inte ha en massa bagage med sig, för bakom tredje stolsraden så finns det bara utrymme för några matkassar.

Nya Peugeot 5008 är 4,64 m lång (19 cm längre än 3008) och har en hjulbas på 2,84 m (16,5 cm längre än 3008), vilket gör bilen till den rymligaste SUV:en i C-segmentet, där bl.a. VW Tiguan och Skoda Kodiaq huserar. Baksätespassagerarna får njuta av 6 cm mer benutrymme än i 3008. Dessutom är baksätet mer flexibelt där de tre platserna är individuellt justerbara, både vad det gäller fällning av ryggstöd och skjutmån.

Storleken och baksätets flexibilitet bidrar till ett bagageutrymme som sväljer hela 1 060 liter om man inte använder tredje stolsraden och behöver man frakta långa grejer på upp till 3,20 m, då fäller man ner ryggstödet i främre passagerarsätet. Inte illa! Nya 5008 går även att få som endast 5-sitsig, fast då väljer man den för bagageutrymmet och inget annat.

Körmässigt känns 5008 precis lika skön som 3008. Favorit är även här den bensindrivna 165 hk bensinmotorn. Eftersom övriga tekniska specifikationer är desamma som 3008, så kan du läsa testen här …om du inte redan gjort det.

Nya Peugeot 5008 kommer att kosta ca. 10-15 000 kr mer än 3008, vilket innebär att priset kommer att börja på högst moderata 209 900 kr för instegsmodellen. Ett klart prisvärt alternativ för den som vill ha en riktigt rymlig bil. Tyvärr vet inte Peugeot när bilen introduceras hos de svenska handlarna på grund av en brand hos en av deras underleverantörer. Just nu räknar man dock med att de första leveranserna till kund kommer att ske först i september. Den som väntar…

FOTO: Håkan Nilsson