Elbilar

Test Audi A8 – en teknikspäckad lyxkryssare i otakt med tiden

Mer Bauhaus-stil än överdådig lyx
Funktionen att skriva in adresser är enormt snabb och bra
Lyx till trots – skärmarna blir snabbt kladdiga.
Kände bilen av att det satt en vanlig knegare i – och gjorde slut på doft för att maskera?

Audi A8 – en teknikspäckad lyxkryssare, men - det finns ett men...

Publicerad

En salig blandning av komfort, teknik och lyx. 
Audis flaggskepp A8 har allt i överflöd för den som har rejält med plånboksutrymme.
Men på en punkt är den för bra för sitt eget bästa.

Det var i början av 80-talet som Volkswagens starke man Ferdinand Piëch ingick ett avtal med Aluminium Company of America. Ett avtal som lite drygt tio år senare genererade den första generationen Audi A8 – den första seriebilen med ett chassi helt i aluminium. Nu lite drygt 25 år senare är man inte ensam om att använda lättviktsmaterial, men bilmärket har istället andra äss i rockärmen – och ett helt batteri av ny teknik.

 A8 har alltid varit Audis värsting, en direktörsvagn för de som vill ha utrymme och lyx långt utöver det man kommer åt med en åtta-nio basbelopp. Grundpriset för modellen startar på 870 000 kronor. Men i den fullfjädrade pressbil vi sitter i har summan tillvalskryssats upp till 1 470 500 kronor.

Testbilen har beteckningen 50 TDI, och bakom detta gömmer sig en treliters diesel V6:a om 286 hästkrafter (samma motor som förra generationen, dock omarbetat). Men inte bara det, samtliga A8:or har nu även ett mildhybridsystem på 48 volt. Detta innebär att man under gynnsamma förhållanden ska kunna ”köra” upp till 40 sekunder med dieselspisen avstängd.

Interiören är som väntat i en bil av den här kalibern. Audis stil och inställning är designmässigt avskalat och tekniskt framhävande. Den digitala instrumenteringen ”virtual cockpit” är en av de absolut bästa i branschen, och via ratten kan man få den vitala infon visad här. Nästan alla bilens övriga funktioner styrs via de dubbla skärmarna i mitten – vars intuitiva upplägg och gedigna utförande bidrar till kvalitetskänslan. För de som kryssar lite extra i tillvalslistan går det att få ventilerade massagestolar – både fram och bak. Ja, enbart på säten kan man lägga nära två basbelopp.

Men de är en fröjd att sitta i.

Att köra A8 är även det en behaglig upplevelse. Det här är en bil inriktad mot komfortabel transport, och där blir det inga plumpar i registret. Det må inte vara den rappaste av rödljussprintrar, men dieselmaskinen har inga problem att hantera bilen – den har tillräckligt med kraftresurser. Ska man klaga på något så är det att dieselmotorn inte riktigt är lika raffinerad som Mercedes motsvarighet.

Gör trafikfrustrationer mer uthärdliga

I pendeltrafikens oändliga köer är A8:an dock en otroligt god kompanjon. Kökörningsassistenten tillsammans med ventilerade massagesäten och ett ljudsystem från Bang&Olufsen gör att helt klart att resan känns lättare (Audi har utvecklat en nivå 3 kö-pilot – men den är inte tillåten ännu).

De som tänker stadsnavigera i stor utsträckning (efter att ha suttit i kö?), eller bara har trångt i garaget bör spana in tillvalet fyrhjulsstyrning. Det kostar förvisso en rejäl slant, men gör den över fem meter långa bilen enormt mycket mer hanterbar när det kommer till små ytor.

Sett till vilka tekniska assistenter som finns, det är ju en topp-Audi det här, är listan otroligt lång. ”Fler än 40 stycken” anger tillverkaren, från moderna självklarheter som nödborms till fälgräddande trottoarkantsvarnare och manöverassistent för garage.

Officiellt ska bilen suga i sig 0,56-0,58 liter diesel per mil. En fin siffra som mildhybridsystemet hjälper till att hålla nere. 48-voltstekniken fungerar, och det är ganska speciellt att motorn slår av trots att man ligger i 110 km/h. Men den är ganska kräsen och du kan inte bestämma över när den ska gå in. Så förbrukningen i verkligheten blev 0,79 under testveckans körning.

Summerat är A8:an otroligt kompetent. Men en sak som gör att glorian hamnar på skam, är att bilen är FÖR avancerad för sitt eget bästa. I varje fall i den bemärkelse att Audi har utvecklat teknik, som de glatt visat upp vid lanseringen, men inte får använda. De häftiga ai-teknikerna med kö-pilot, aktiv fjädring och automatisk fjärrparkering som frontfigurer är inte tillåtna. Och köper man en bil nu så går man miste om det hela – för de går inte att eftermontera. När det kommer till regleringar kan ”Vorsprung durch technik” vara ett gissel.

 

Fakta Audi A8 50 TDI

Motor: Diesel V6 på 286 hästkrafter
Förbrukning: från 0,56 liter/mil
Bagageutrymme: 505 liter

Pris: 943 000 kr
Förmånsvärde: 14 083 kr/mån
Testbilens pris: 1 470 500 kr
Testbilens förmånsvärde: 23 116 kr/mån
Årskatt innan 1 juli 2018: 3241 kr
Skatt nya bonus/malus-systemet – efter 1 juli 2018: 7 639 kr/år