Provkörning: Volkswagen ID7 GTX Tourer – ”Känns som en riktigt folka”
Volkswagen ID7 GTX Tourermanuel hollenbach
Lång räckvidd, fyrhjulsdrift och kombi – till vettigt pris. Volkswagen ID7 GTX Tourer är en bil som på pappret bockar av ”alla rätt”. Hur är det i verkligheten?
Till hösten begåvas Sverige med en ny eldriven kombi. Men till skillnad från de alternativ som finns erbjuder VW ID7 Tourer vad som till synes är en hög stapel med positiva egenskaper – och få negativa.
Kan det verkligen stämma? Ny Teknik tog en tur i Roslagen med bilen för att ta reda på det.
Design
Med ID7 är min uppfattning att VW tog ett steg tillbaka. Den futuristiska bulliga designen man inledde sitt ID-äventyr med tonades ned och det känns som tillverkaren förstått att kunderna inte eftertraktade detta.
Resultatet är att ID7 ser mer traditionell ut och i kombitappningen innebär det än mer så. Ställ den här bredvid en Passat och likheterna är många.
Med det sagt, designen sitter bra och klarar av balansen att kännas både progressiv och trygg.
Annons
I kupén är det stilrent och det som sticker ut mot vanliga ID7 som vi körde i våras och som används friskt är den knallröda kontrastfärgen. Detta för att signalera att det är en GTX-version vi kör och skulle vi missa det står det även GTX i ryggstöden. GTX står för Grand Touring Extra, och är Volkswagens beteckning för prestandaversioner av eldrivna modeller.
I förarsätet, ett så kallat Ergoactive seat, sitter jag strålande. Utöver att man kan justera det gott finns här massage. Sikten är bra trots att jag gillar att sitta lågt.
Bakom ratten kan man så blicka ut över den lilla förarinstrumenteringen, en så kallad ”svävande mittskärm” – samt inte minst en head up display. Det senare innebär att man klarar sig gott på den väldigt lilla förarinstrumenteringen.
Visst finns det saker som jag personligen inte är så förtjust i, precis som tidigare är det touch-kontroller på ratten samt en sliderfunktion för temperatur och ljudvolym. Det här är reglage som kanske i tanken ska vara bra – men som i verkligheten inte är i närheten av så användarvänliga som vanliga knappar och vred.
I baksätet är det riktigt goda utrymmen. Det är ju en snudd på fem meter lång bil, så en hel del återfinns här.
Bagageutrymmet är på maximala 605 liter, detta om man ställer det bakre ryggstödet i främre position. Med normal lutning är det 545 liter som gäller. Fäller man baksätet går det att få in 1 714 liter.
Och dra kan man såklart göra. 1 400 kg är maxvikten att hänga på.
Teknik
Likt övriga ID-bilar har ID7 MEB-plattfromen som grund. Det ska sägas att det är många år sedan som VW övergick till sin dedikerade elbilsarkitektur, men mycket har hänt. Drivlinan är ny och så är även mycket annan teknik.
ID7 har även Chat GPT integrerat i sin röstassistent vilket ska ge nya möjligheter.
Annons
Tittar vi på just drivlinan består denna av en 210 kW eller motsvarade 286 hästkrafter stark motor bak. Denna får sedan sällskap av en 80 kW-enhet som sitter på framaxeln. Tillsammans ger de här 250 kW eller då 340 hästkrafter.
Batteriet är på 86 kWh netto och sett till de officiella siffrorna ska det räcka till 576 km per laddning, detta om man kan tangera förbrukningen om 1,66 kWh/mil.
När det är dags att ladda är det 11 kW AC eller upp till 200 kW vid snabbladdare som gäller. Det senare är en upptrimmad siffra, i våras var den på ”bara” 170 kW.
Bortom batterier och drivlina kan nämnas att den tekniska standardnivån är väldigt hög. Head up display med förstärkt verklighet, nyckellös start och värmepump är standard. ID7 har även Chat GPT integrerat i sin röstassistent vilket ska ge nya möjligheter.
Vi börjar vår tur vid Arlanda och tar sikte ut mot Roslagen. Det går tyst och lugnt iväg och precis som när jag körde vanliga ID7:an är jag imponerad av hur bekväm bilen är. Både när det kommer till ljud- och åkkomfort.
På de ombytliga vägarna i Roslagen flyter ID7:an fram. Med det adaptiva chassit ställt på sport ligger bilen föredömligt neutral i undulationerna och nigningar/svajningar hålls till ett minimum. Chassit är dunderbra och det är ofta här det brister hos många nyare förmågor i branschen.
När vi ökar takten bibehålls känslan av kontroll. Styrningen, som chassiingenjörerna vid presentationen sade var kalibrerad för mer sportig upplevelse jämfört med vanliga ID7, reagerar möjligtvis lite snabbare. Men att säga att det är en enrom skillnad är att ta i. Det är fortfarande trygghet och balans man siktat mot, en folka ska ju vara en folka.
Med det sagt, bilen är trevlig att köra på de slingriga vägar vi är på. Den är lätt att placera och effekten räcker verkligen till. Bilen känns inte heller som att den är snudd på fem meter, i varje fall inte i de här scenariona. Tjälskador, ojämnheter och annat hanteras väldigt kompetent av chassit och det gör att man inte behöver oroa sig allt för mycket för vägskador när man sätter den ”perfekta linjen” och det råkar vara ett mindre potthål i vägen.
Även om man från VW:s sida presenterade de bakhjulsdrivna versionerna som den komfortabla långresekamraterna – är den sportiga GTX-bilen inte sämre i komfort-avseendet. I 120 km/h är det väldigt lite vindbrus som letar sig förbi akustikrutor och annan dämpning.
Att då slå på massagen i stolarna gör gott – och här handlar det om knådning av både rygg och ändalykt.
Ekonomi och förbrukning
Ett stycke ID7 Tourer börjar på 664 900 kronor och vill du ha den fyrhjulsdrivna GTX-versionen får du lägga till dryga 30 000 kr. Men introduktionspriset nu ger en GTX Edition för 699 900 kronor – något som innebär att den duckar in under lyxbilsgränsen 700 000 kr.
För tjänstebilister är det här enormt attraktivt och innebär att du får ett förmånsvärde brutto på 6 032 kronor/mån.
Och versionen är inte enbart skräddarsydd för att klara en viss prisnivå. Den är fullpackad med utrustning. Adaptivt chassi, uppvärmd vindruta, 360 kamera, parerisngsassistent samt det fetare ljud och navigationssystmet. Bättre säten fram med massage, uppvärmt baksäte och ratt.
Intressant är att den GTX-bil som erbjuds nu, med ett pris på 700 000 kr, är snudd på 130 000 kr billigare än den bakhjulsdrivna (full-utrustade) bil jag körde för ett ett halvår sen.
Med ID7 var det första gången jag tyckte att VW hittat rätt med sin nya elbilssatsning. Det kändes som en riktigt folka. I kombitappning med fyrhjulsdrift är det här än mer sant. ID7 GTX Tourer är en riktig fullträff. Allt kanske inte är perfekt, men det är utan tvekan det bästa alternativet i sitt segment.
Och på tal om segment. Höjer man blicken för att titta på konkurrenterna – då ser man att de inte finns några. Visst erbjuds det vissa eldrivna herrgårdsvagnar, men ingen av dem är i samma klass. Nio ET5 är trängre, mindre och dyrare. BMW I5 Touring spelar i en annan prisliga och MG5…. Ja, den är inte i närheten av så här raffinerad och allsidig.
Så tillhör du dem som tröttnat på suvar och är på jakt efter en ruggigt kompetent eldriven kombi – här är ditt val.
Fakta
Volkswagen ID7 GTX Tourer
Pris: från 699 900 kr Pris testbilen: 703 000 kr Drivlina: Dubbla elmotorer, fyrhjulsdriven Maxeffekt elmotor: 80 kW fram, 210 kW bak Systemeffekt: 250 kW / 340 hästkrafter
Max vridmoment: 560 Nm Acceleration 0-100 km/h: 5,5 sekunder Topphastighet: 180 km /h Batterikapacitet (netto): 86 kWh Snabbladdningskapacitet: 200 kW Snabbladdning 10-80 procent: 26 minuter Räckvidd på el: 576 km Officiell förbrukning: 1,66-1,88 kWh/mil
Förbrukning under test: 1,9 kWh/mil Årsskatt: 360 kr Bagageutrymme: 605 liter Max släpvagnsvikt: 1 400 kg Längd: 4 961 mm Bredd: 1 862 mm Höjd: 1 536 mm Vikt: 2 339 kg