Nytt system låter föraren släppa ratten – de blir först i Europa med tekniken
Motorvägskörning utan att hålla händerna på ratten.Ford
Ett system som låter föraren släppa ratten för att avlasta under långfärder. Ford Blue Cruise är den första tekniken som tillåter ”hands off – eyes on” på allmän väg i Europa. ”Ett sätt att komma runt regleringen”, säger ingenjören Pradeep Nold.
Tesla har länge utlovat ”total självkörningsförmåga”. Men i verkligheten är den amerikanska tillverkaren inte i första ledet när det nu börjar rullas ut system som tillåter att förare släpper ratten. Mercedes och BMW har ett alternativ och nu lanserar Ford sitt system Blue Cruise i elbilen Mach-E.
Ford valt en annan lösning än de båda tyska lyxmärkena. Tillverkaren kallar det hela för ett ”nivå 2 hands free-system” och tekniken blev det första systemet av sin typ som har godkänts i Europa.
Pradeep Nold, ingenjör på Ford Europa och en av de som varit med och utvecklat systemet ”Blue Cruise”, förklarar hur det går till.
– Det vi erbjuder är ett nivå 2-system där föraren är fullt ansvarig. Vi kallar systemet för ett L2 plus, vilket ger handsfree-körning i vissa områden, säger han.
Dessa områden, ”blue zones”, är vägar som Ford har godkänt för tekniken. Valideringen av vägarna sker utifrån kartdata och i dagsläget är över 32 000 km väg i Storbritannien, Spanien och Tyskland inlagt. Eller som Ford påpekar, 98 procent av tyska Autobahn finns med.
Blue Cruise får rulla i 130 km/h
Annons
Men att det är ett nivå två-system är inte den enda skillnaden mot BMW och Mercedes alternativ. Blue Cruise är godkänt hela vägen upp till 130 km/h och är alltså inte ett kökörningssystem på upp till 60 km/h som de nivå 3-system som har lanserats hittills. I Europa har dock Ford valt att inte inkludera filbyten i systemet, så för detta behöver föraren manuellt ta över
Rent tekniskt använder sig Fords system av en framåtriktad kamera och radar exteriört – samt en kamera riktad mot förarens ansikte interiört. Den senare ska kunna ”se” ögonen även om man har solglasögon på sig.
– Förarövervakningen var ett sätt att komma runt regleringen. Enkelt sagt, ”eyes on” ersätter ”hands on”. Dock är skillnaden att enligt regleringen så ska systemet varna efter 15 sekunder om man inte har händerna på ratten. För vårt system börjar varningen efter sex sekunder av ouppmärksamhet, säger Pradeep Nold.
Att inte titta på vägen i sex sekunder låter kanske mycket för vissa, men Ford är säkra på sin teknik. Med över 100 miljoner miles, motsvarande 160 000 mil, körda i USA har inte en endaste incident skett. Men även om det hittills inte har några plumpar i olycksprotokollet är Ford tydliga med vad de erbjuder.
– Ford Blue Cruise är ett komfortsystem, inte ett säkerhetssystem. Tanken här är att du som förare ska komma fram mer avslappnad och utvilad. Det vi gör här innebär att det kommer vara tillgängligt för många och eftersom det inte är ett självkörande system kan det vara mer naturligt, inte så försiktigt som ett nivå tre.
Systemet är som ovan nämnt godkänt i tre europeiska länder (Ny Teknik testar det i Tyskland) och Ford jobbar nu för att få ett allmänt godkännande. När detta kan komma återstår att se, men förhoppningarna är enligt Pradeep Nold att det ska ske under våren.
– Just nu väntar vi på den byråkratiska processen. Vi hoppas att det blir klart i början av nästa år men mer än så kan vi inte säga.
När kommer nivå 3?
Något som däremot är klart är att systemet kommer erbjudas på abonnemang. Det första tre månaderna ingår det med bilen, men därefter handlar det om 25 euro i månaden. Enligt Ford kommer det att vara en funktion man kan köpa månad för månad.
– Vi ser det som ett abonnemang i dagsläget. Men man kan säga upp det på en månad, så om man bara vill ha det på semestern är det inga problem. Vi vet inte hur det kommer bli framöver, men det är den hållningen vi har nu, säger Pradeep Nold.
Annons
Nivå 2 i all ära, men hur ser det ut framåt? När kommer nivå 3 och hur ser Ford på system där föraren inte behöver vara beredd att ta över hela tiden? Ford investerade tidigt i Argo AI, ett företag som skulle utveckla självkörande bilar, men i fjol lades detta ned.
– Ska jag vara ärlig har jag varit skeptisk. När det pratades om att vi 2017 skulle ha självkörande bilar inom tio år … såg jag det inte framför mig. Vi pratade även initialt om nivå 4, men nu tittar vi på nivå 3 och ser att det är det vi kan uppnå. Nivå 4 kanske kan gå på vissa vägar, men inte i städer.
Och kommer era nivå 3-bilar ha lidar, eller ser ni att det går att lösa med radar och kamera?
– Nu är det inte vår avdelning som utvecklar nivå 3-system inom Ford. Men jag vet att de som gör det tittar på om det är lidar, multipla kameror eller andra system som behövs.
– Dock kan jag säga att Ford siktar på att ha billigare sensorer och att nå redundans utan att behöva ha dyra lidar, säger Pradeep Nold.