Elbilar

Nya bilen laddar snabbare än vad ingenjörerna sagt

I slutet av året drar produktionen av Mustang Mach-E igång. Ja, om allt går som planerat. Foto: Ford

Någon har gjort en liten miss, men Ford gråter inte. För det visar sig att den kommande elbilen Mustang Mach-E laddar 30 procent snabbare än vad man tidigare uppgett.

Publicerad

Produktionen av nya Mustang Mach-E är tänkt att dra igång under slutet av året. Om Ford ska lyckas hänga med konkurrenterna i teknikskiftet mot elektrifiering så behöver den batteridrivna modellen bli en försäljningssuccé. Suven med inspiration från muskelbilen med samma namn är tänkt att bli ett mer folkligt alternativ till Tesla, och nu har Fords ingenjörer gjort ett misstag som de inte kommer att få stå till svars för.

Som en skänk från ovan visar det sig nämligen att Mach-E:s batterier laddar 30 procent snabbare än vad man förutsatt på Ford. Det avslöjades enligt Ford under nya tester i enlighet med WLTP. När det kommer till laddning så nöjer sig tillverkarna generellt med att ange maxkapaciteten i kW, exempelvis 150 kW för Audi e-tron eller 250 kW för Tesla Model Y. Det säger dock inte så mycket om vilka laddtider och kapacitet som ägaren kommer att uppleva i realiteten.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här