Premium

Nevs: Görs inte förändringen riskerar man att gå under

Nevs bygger sin första elbil på en plattform designad för förbränningsmotorer. Men runt hörnet finns nya Phoenix-E. Valet att gå över till en renodlad elbilsplattform är avgörande, enligt teknikchefen Frank Smit.

Publicerad

När Nevs köpte Saab Automobiles konkursbo 2012 ingick plattformen Phoenix, utvecklad för att bygga Saab 9-3 på. Nevs utvecklade plattformen till det som i dag kallas för Phoenix 1. Den helt eldrivna modellen Nevs 9-3, som har börjat produceras till kinesiska kunder, är byggd på Phoenix 1.

Men Frank Smit, teknisk chef på Nevs, är tydlig med att lösningen inte är optimal.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här