ELBILAR
Motorvägstestet avslöjar – så långt tar sig 50 elbilar på en laddning

Hur långt tar man sig på en laddning – och hur påverkas räckvidden av motorvägshastighet. Det är två vanligt förekommande frågor som nu ställts till sin spets i ett nytt Autobahn-test.
Begreppet räckviddsångest kom med elbilen och även om bilägare har blivit mer vana är det ofta de få gånger om året man gör riktiga långresor som den kommer tillbaka. För det är då man kombinerar långa sträckor med motorvägshastighet.
För även om räckvidd på pappret räknats enligt WLTP-körcykeln som bitvis innehåller motorvägskörning, är detta värde oftast inte något man kan återupprepa i verkligheten.Trots att vissa elbilar utlovar räckvidder på 50 eller 60 mil, kommer man inte riktigt så långt.
Men hur långt kan man räkna att komma på ett fullt batteri? För att ta reda på det tog tyska Autobild ut 50 bilar på Autobahn och körde tills elen tog slut.
Intressant var att se att trots en hastighet på 130 km/h klarade flera bilar över 40 mil. Räckviddsmästare blev Mercedes EQS 450+ som var nära 50 mil.
Värt att notera att Autobilds Autobahntest inte innehåller alla olika elbilar och versioner. Det finns flera intressanta modeller som inte har utvärderats. Bilarna kördes inte heller alla vid samma tidpunkt. Dock ger resultatet en fingervisning om vad man kan förvänta sig för räckvidd
Lista: 50 elbilars räckvidd på Autobahn (130 km/h)
Märke | Modell | Autobahn-räckvidd |
Mercedes | EQS450+ | 482 km |
BMW | IX Xdrive50 | 434 km |
BMW | IX M60 Xdrive | 430 km |
Genesis | G80 | 427 km |
Mercedes | EQE 350+ | 423 km |
Skoda | Enyaq IV RS | 380 km |
Nissan | Ariya FWD 178 kW | 378 km |
Polestar | 2 Single motor Long Range | 374 km |
Audi | RS E-tron GT | 367 km |
Tesla | Model 3 | 363 km |
Hyundai | Kona Electric | 363 km |
VW | ID5 Pro Performance | 340 km |
Ford | Mustang Mach-E GT | 337 km |
Porsche | Taycan Turbo S | 336 km |
VW | ID4 GTX | 332 km |
Genesis | GV60 | 330 km |
VW | ID4 Pro | 328 km |
Mercedes-AMG | EQE 53 4Matic | 328 km |
Kia | Niro EV | 326 km |
Audi | Q4 E-tron 40 | 326 km |
Skoda | Enyaq IV80 | 318 km |
Kia | EV6 | 305 km |
VW | ID Buzz Pro | 301 km |
BMW | I4 M50 | 299 km |
Renault | Zoe E-Tech | 292 km |
Hyundai | Ioniq 5 AWD | 290 km |
Kia | E-Soul | 280 km |
Mercedes | EQV | 273 km |
MG | ZS EV | 272 km |
Renault | Meagne E-Tech EV60 | 268 km |
Aiways | U5 | 266 km |
Hyundai Ioniq 5 (160 kW) | 261 km | |
Polestar | 2 Dual motor Long range | 258 km |
Opel | Zafira-e | 250 km |
Subaru | Solterrra | 244 km |
Volvo | XC40 Recharge | 227 km |
Cupra | Born E-Boost | 226 km |
Mercedes | EQA250 | 222 km |
Toyota | Bz4x | 217 km |
VW | ID3 Pro | 216 km |
SsangYong | Korande E-motion | 203 km |
Mercedes | EQB350 | 200 km |
MG | 5 | 178 km |
Opel | Combo E-life | 171 km |
Peugeot | E-Rifter | 164 km |
Honda | E | 153 km |
Mazda | MX-30 | 140 km |