ELBILAR

MG chefens kaxiga uttalande: ”Vi ska dominera det här segmentet”

Tomas Ernberg, chef för MG Sverige, poserar framför modellen Cyberster som premiärvisades för svensk publik under Ecar Expo
Tomas Ernberg, chef för MG Sverige, poserar framför modellen Cyberster som premiärvisades för svensk publik under Ecar Expo

Snålblåst på marknaden, lågkonjunktur och kundflykt. 2024 ser ut att bli ett stålbad för många bilmärken i Sverige. Men trots det ser MG en ljusglimt till sommaren – med en sportig lansering.

När MG lanserade i Sverige 2021 slog märket ned som en bomb. Från ingenstans smög det upp och tog försäljningskronan en månad. Sedan dess har utbudet breddats och överlag har försäljningen trummat på om än inte lika uppseendeväckande. En starkt pådrivande fatkor har varit attraktiva privatleasingalternativ av märkets elbilar.

Men så kom motvinden och mot slutet av fjolåret var trenden tydlig. Inflation och ränteökningar i kombination med allmänt sämre tider har lagt sordin på stämningen i bilbranschen överlag – och för vissa märken är snålblåsten total.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här