ELBILAR

Isuzu D-Max BEV

Isuzu lanserar eldriven version av Sveriges mest sålda pickup

Glöm Cybertruck och Hummer. Isuzu kommer före och blir först i Sverige med att erbjuda en eldriven och fyrhjulsdriven pickup. Men de är inte ensamma.

Publicerad

När det har pratats om eldrivna pickuper har det främst handlat om Tesla Cybertruck, GMC Hummer, Ford Lightning eller Rivian R1T. 

Flashiga, enormt stora amerikanska historier. Men lite i skymundan av dem har nu Isuzu lanserat en eldriven version av sin D-Max. Och det här är faktiskt en modell som kan ha lite större relevans i Sverige. Detta då D-Max är den mest sålda pickupen i Sverige med en marknadsandel på 25 procent.

Isuzu har varit långt framme när det kommer till att erbjuda alternativa drivlinor och var tidigt ute med biodrivmedlet HVO och fordonsgasen CNG i utbudet. 

Nästa steg är nu en batterielektrisk version. 

Isuzu slår på trumman och menar att de blir först med en helt elektrisk pickup på den svenska marknaden. Men sedan två år finns Maxus T90 EV. Så nej, först är Isuzu inte, dock trumfar D-Max det kinesiska alternativet genom att vara fyrhjulsdriven (Maxus har dock visat en modell med fyrhjulsdrift).

Lansering av modellen sker till sommaren i Sverige och då kommer D-Max att erbjudas i två hyttstorlekar samt ett frånpris om 659 000 kr exklusive moms. Jämfört med Maxus T90 erbjuder Isuzu markant högre dragvikt.

Jämförelse Isuzu D-Max och Maxus T90

Modell Drivning Motoreffekt Batterikapacitet Lastvikt Dragvikt Pris (ex moms)
Isuzu D-Max BEV4x4130 kW/176 hk66,9 kWh1 000 kg3 500 kg659 000 kr
Maxus T904x2132 kW/180 hk88,5 kWh925 kg1 000 kg579 900 kr