ELBILAR
Isuzu D-Max BEV
Isuzu
Isuzu lanserar eldriven version av Sveriges mest sålda pickup
Glöm Cybertruck och Hummer. Isuzu kommer före och blir först i Sverige med att erbjuda en eldriven och fyrhjulsdriven pickup. Men de är inte ensamma.
När det har pratats om eldrivna pickuper har det främst handlat om Tesla Cybertruck, GMC Hummer, Ford Lightning eller Rivian R1T.
Flashiga, enormt stora amerikanska historier. Men lite i skymundan av dem har nu Isuzu lanserat en eldriven version av sin D-Max. Och det här är faktiskt en modell som kan ha lite större relevans i Sverige. Detta då D-Max är den mest sålda pickupen i Sverige med en marknadsandel på 25 procent.
Isuzu har varit långt framme när det kommer till att erbjuda alternativa drivlinor och var tidigt ute med biodrivmedlet HVO och fordonsgasen CNG i utbudet.
Nästa steg är nu en batterielektrisk version.
Isuzu slår på trumman och menar att de blir först med en helt elektrisk pickup på den svenska marknaden. Men sedan två år finns Maxus T90 EV. Så nej, först är Isuzu inte, dock trumfar D-Max det kinesiska alternativet genom att vara fyrhjulsdriven (Maxus har dock visat en modell med fyrhjulsdrift).
Lansering av modellen sker till sommaren i Sverige och då kommer D-Max att erbjudas i två hyttstorlekar samt ett frånpris om 659 000 kr exklusive moms. Jämfört med Maxus T90 erbjuder Isuzu markant högre dragvikt.
Jämförelse Isuzu D-Max och Maxus T90
Modell
|
Drivning
|
Motoreffekt
|
Batterikapacitet
|
Lastvikt
|
Dragvikt
|
Pris (ex moms)
|
Isuzu D-Max BEV | 4x4 | 130 kW/176 hk | 66,9 kWh | 1 000 kg | 3 500 kg | 659 000 kr |
Maxus T90 | 4x2 | 132 kW/180 hk | 88,5 kWh | 925 kg | 1 000 kg | 579 900 kr |