Elbilar

Hyundais nya elbil Ioniq 6 får räckvidd på 61 mil

Hyundais nya elbil Ioniq 6. Foto: Hyundai
Hyundais nya elbil Ioniq 6. Foto: Hyundai
Hyundais nya elbil Ioniq 6. Foto: Hyundai

En aerodynamisk skapelse med en räckvidd på 61 mil. Nu har Hyundai presenterat sin Ioniq 6, en strömlinjeformad sedan som kommer med en hel del ny teknik.

Publicerad

Att få ner energiförbrukningen är ett stort fokusområde för elbilstillverkarna. Och den enskilt största delen för att åstadkomma detta är aerodynamik. Det har Hyundai tagit fasta på och deras Ioniq 6 är därmed mer lik klassiska Mercedes Streamliner och ikoniska Saabar – än något i den egna modellpaletten.

Storleksmässigt ligger den nya elbilen mellan Tesla Model 3 och S och tack vare en rejäl hjulbas ska man få goda interiörutrymmen.

Exteriört är det dock aerodynamiken som fått råda. Formen innebär att den så viktiga luftmotståndskoefficienter är på låga 0,21 cd. Något som innebär att bilen klarar av 610 kilometer på en laddning.

Samma E-GMP plattform

Även om Ioniq 6 ser annorlunda ut bygger den rent tekniskt på samma E-GMP plattform som Ioniq 5 och Kia EV6 och precis som de bilarna går den att få i flera olika utföranden.

Insteget handlar om en bakhjulsdriven bil med 53 kWh batteri vars officiella förbrukning ska ligga på under 1,4 kWh/mil. Toppmodellen med dubbla motorer får en toppeffekt på 239 kW vilket ska räcka till accelerationsspurter 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Den långa räckvidden kommer av kombinationen bakhjulsdrift och det stora batteriet på 77,4 kWh.

Hyundais nya elbil Ioniq 6. Foto: Hyundai

Plattformen har 800V elarkitektur vilket gör att vid snabbladdare som klarar av det – går det att ladda 10-80 procent på 18 minuter. Den kommer även ha samma funktion att kunna ta ström ur bilen, så kallad vehicle to load, vilket då innebär att du ska kunna driva andra prylar direkt från ladduttaget.

Precis som de övriga E-GMP-bilarna har 6:an samma avancerade assistans- och säkerhetssystem. Vilket då innefattar adaptiv farthållare med automatisk filhållare och företagets ”smart Cruise Control”. Det senare innebär att bilen lär sig förarens körstil och sedan då försöker efterlikna denna när systemet är aktiverat.

Hyundais nya elbil Ioniq 6. Foto: Hyundai

En nyhet som Ioniq 6 kommer med är att det går att fjärruppdatera även styrsystem i bilen. Alltså steget längre än vad Ioniq 5 klarar av. Det gör det möjligt för Hyundai att efter hand uppgradera saker som autonom körning, batteri samt vissa assistans och säkerhetsfunktioner.

Produktionen av Ioniq 6 drar igång under tredje kvartalet och svensk lansering blir det under första kvartalet 2023. Till vilket pris man ska sälja bilen är ännu inte officiellt.