Första elbilen skapad enbart för "ride-hailing"

2020-11-23 15:16  

Bolaget som knockade Uber i Kina har gått samman med BYD och utvecklat en bil avsedd för mobilitetstjänsten. Kombin har bland annat extra benutrymme och skjutdörrar.

Didi Chuxing erbjuder olika typer av persontransporter i Beijing-området, och dagligen genomförs 60 miljoner resor i deras nätverk. Bolaget har tidigare köpt ut sina konkurrenter i Kina – bland annat föste man ut Uber ur landet.

Jätten hävdar att de har insamlad data från 31 miljoner chaufförer samt 550 miljoner registrerade passagerare. För två år sedan började Didi Chuxing samarbeta med den inhemska biltillverkaren BYD kring utvecklingen av en elbil med det uteslutna syftet att användas för "ride-hailing", det vill säga app-baserad taxiliknande verksamhet.

Nu presenteras fordonet, och det är den första batteridrivna bilen som är specialutformad för app-baserade mobilitetstjänster i stil med Uber. Det rapporterar The Verge.

Läs mer: Här är missarna som kortar Teslans räckvidd

D1 kommer enbart att säljas till registrerade Didi-operatörer. Den avokadofärgade kombin är knappt 4,4 meter lång och har en del designlösningar som skiljer den från en konventionell bil. Det mest uppenbara är skjutdörrarna som minskar risken för att passagerarna fångar cyklister eller andra fordon vid urstigning. Och resenärerna får långt mer benutrymme än i exempelvis en vanlig taxi.

Baksidan av framstolarnas nackstöd har pekskärmar där kunderna kan följa sin rutt och inhämta annan information. Bilens instrumentpanel representeras av en blygsam skärm bakom ratten, och andra relevanta data inhämtas via den större skärmen bredvid föraren.

D1 har en räckvidd på 418 kilometer enligt NEDC och bilens elmotor sägs leverera 100 kW. Föraren har tillgång till självkörande teknik på nivå 2, alltså samma som exempelvis en Tesla Model 3.

Förarstödet inkluderar filhållningssystem, autobroms och ett varningssystem för gångtrafikanter. Till detta kommer ett övervakningssystem som säkerställer att föraren trots assistansen förblir fokuserad på körningen och håller händerna på ratten. Förhoppningen med specialfordonet är att ge sänkta kostnader för förarna.

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt