ELBILAR

EX30 – så känns första Volvon som byggs på Geelyplattform

EX30.

Kinesiska komponenter, men svenska gener. Modellen EX30 är ett nytt kapitel i Volvo Cars historia och en bil som ska bredda märkets attraktionskraft. Ny Tekniks elbilstestare Felix Björklund fick som en av de första utomstående möjligheten att provåka.

Publicerad Uppdaterad

När Volvo före sommaren presenterade EX30 vara det mycket att ta in. Vi pratar inte bara om en ny bil utan om den volymmodell som tillverkaren behöver för att säkra sin framtid. Samtidigt är det en bil som är ovanligt lite ”Volvo” då inte bara plattform och nyckelkomponenter kommer från Geelykoncernen – det är även Geely som ska bygga bilen i Kina.

Purister och Volvo-trogna kan tycka att det här är att sälja ut sig – och en strategi som går stick i stäv med det som Assar Gabrielsson, som la grunden för Volvo, en gång i tiden beskrev som Volvosättet att bygga bilar. Men är det verkligen mindre Volvo bara för att EX30 inte snickras ihop på Hisingen? 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här